A
اطلاعات کاربردی سالمندان

درمان آلزایمر در سالمندان؛ پیشگیری در دوران سالمندی

دوران سالمندی با تغییرات روحی و جسمی زیادی همراه است. درک پیری و داشتن آمادگی­ لازم از سنین جوانی و میانسالی می‌تواند به بهتر سپری شدن آن کمک شایانی داشته باشد. تغییرات جسمی این دوره که معمولاً با تحلیل عضلانی و ضعف بدن همراه است، می‌تواند موجب رنجش و ناراحتی سالمند شما شود. بعضی از سالمندان در این دوران دچار افسردگی و انزوا میشوند. به همین علت به توجه و مراقبت بیش­تری نیاز دارند. با آلزایمر در سالمندان چه کار کنیم؟

آلزایمر یکی از بیماری هایی است که در سنین پیری بروز پیدا کرده و برای نخستین بار توسط “الویس آلزایمر” شناسایی شد. این بیماری که زندگی را برای سالمند و اطرافیان او سخت می‌کند، در ابتدا با اختلال حواس آغاز می‌شود‌. بیماری آلزایمر به­ مرور می‌تواند اثرات زیانبارتری بر جای بگذارد که در ادامه به شرح این بیماری و راه­کارهای پیشگیری از آن می‌پردازیم.

بیماری آلزایمر چیست؟

آلزایمر که دمانس عروقی هم نام دارد، مغز و اعصاب فرد را درگیر می‌کند. این بیماری که یک بیماری مغزی پیشرونده است، فرد را دچار ناتوانی می‌کند. آلزایمر به مرور بر حافظه، درک و هوش افراد تاثیر گذاشته و عملکرد طبیعی آن را دچار مشکل می‌کند. هم­چنین با گذشت زمان، این بیماری گسترش یافته و بر قدرت تکلم، حرکت و تفکر سالمند تاثیر می‌گذارد.

آلزایمر یک بیماری late onset به معنی “بروز در سنین پیری” یا “انتهای میانسالی” است. ریسک ابتلا به این بیماری با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. به طوری که بعد از سن ۶۵ سالگی با اضافه شدن هر ۵ سال به سن فرد، خطر ابتلا به آلزایمر ۲ برابر می‌شود.

در ابتلا به این بیماری ژنتیک و سابقه خانوادگی فرد بسیار اهمیت دارد. بیش از ۴۰ درصد بیماران مبتلا به آلزایمر دارای سابقه خانوادگی هستند. از همین رو معمولاً پزشکان به چنین افرادی توصیه می‌کنند تا از سنین جوانی و میانسالی وضعیت سلامتی خود را کنترل کنند.

علائم بیماری آلزایمر در سالمندان

با توجه به شرایط، سبک زندگی و محیطی که فرد در آن زندگی کرده، ابتلا به آلزایمر و علائم آن می‌تواند متفاوت باشد. به طور معمول آلزایمر با اختلال در عملکرد حافظه آغاز می‌شود. در افراد مبتلا به آلزایمر حافظه دور عملکرد بهتری نسبت به حافظه نزدیک دارد. به همین علت سالمندانی که دچار آلزایمر هستند، خاطرات دور را بهتر به یاد می‌آورند.

از دیگر علائم ابتلا به آلزایمر می‌توان به کاهش قدرت تصمیم گیری و تفکر انتزاعی اشاره کرد. این افراد به رفتار تکانه­ ای شخصیتی و پرخاشگری مبتلا شده و اختلال خلقی و عدم تعادل هیجانی در آن‌ها دیده می‌شود. معمولاً سالمندانی که به آلزایمر مبتلا هستند، توانایی بیان منظور خود به درستی را ندارند. این مسئله مشکلات این گروه از افراد را بیشتر می‌کند؛ چرا که نمی‌توانند به خوبی با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند.

از دیگر علائم رایج در بیماران مبتلا به آلزایمر می‌توان به مشکل در فعالیت های ذهنی، مشکل در پیدا کردن وسایل، توهم، هذیان، افسردگی و تغییر در برنامه خواب آن‌ها اشاره کرد. این مشکلات می‌تواند جدی‌تر شود و فرد در انجام کارهای شخصی مثل حمام کردن و لباس پوشیدن نیز ناتوان کند. به مرور با پیشرفت این بیماری، فرد بیمار حتی اعضای خانواده خود را هم نمی‌شناسد!

بیشتر بخوانید: تقویت حافظه سالمندان

تاثیر ژنتیک بر بیماری آلزایمر در سالمندان

سابقه ژنتیکی و خانوادگی افراد، یکی از مهم­ترین مسائل در بروز بیماری های مختلف در افراد است. معمولاً پیش از تولد غربالگری‌های مختلفی برای بررسی سلامت جنین انجام می‌شود. اگر چه نمی‌توان آلزایمر را در دوران جنینی فرد تشخیص داد، اما می‌توان با اطمینان گفت که ژنتیک و سابقه خانوادگی فرد تاثیر بسزایی بر ابتلای وی به این بیماری دارد.

آلزایمر به دلیل یک جهش ژنی و تغییرات پروتئینی ایجاد می‌شود. این جهش و مشکل، از والدین به فرزندان انتقال پیدا می‌کند. همانطور که پیش از این هم گفته شد، این بیماری در سنین میانسالی و اغلب پیری بروز پیدا می‌کند. نکته‌ای که در این بیماری و به طور کلی بیماری های ژنتیکی می‌توان به آن اشاره کرد، این است که، شاید پدر و مادر فرد بیمار سالم باشند و تنها ژن‌های حامل بیماری­ را به فرزندان خود منتقل کنند. به این ترتیب سابقه خانوادگی در ابتلای افراد به بیماری های مختلف، اهمیت پیدا می‌کند.

سالمندان چگونه به آلزایمر مبتلا می‌شود؟

سالمند شما برای ابتلا به آلزایمر مسیر سخت و پیچیده‌­ای را طی نمی­‌کند. بلکه برای ایجاد این بیماری مسیر متابولیکی تحریک شده و استرس چشمی و عاطفی نیز در فرد به وجود می‌­آید. تاثیر این استرس‌­ها را در ایجاد سکته ­های مغزی و افسردگی نیز می‌توان مشاهده کرد. وارد شدن استرس بر سلول های عصبی باعث می‌شود که این سلول‌ها یا عملکرد خود را از دست بدهند یا عملکرد صحیحی نداشته باشند.

در نتیجه اختلال در عملکرد سلول­ های عصبی، این سلول­ها سهم بیش­تری را از انرژی و غذای مغز مصرف می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا سلول های عصبی سالم با کمبود غذا و انرژی روبه‌رو شوند و نتوانند به خوبی به فعالیت خود ادامه دهند. هنگامی ک سالمند شما در این مرحله قرار داشته باشد، می‌تواند با ورزش، دارو، تغدیه مناسب و سایر اقدامات پیشگیرانه، روند از بین رفتن سلول های عصبی را کاهش دهد و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را پایین آورد.

رفتارهای پیشگیرانه از بیماری آلزایمر

آلزایمر مانند بسیاری از بیماری‌ها، درمان قطعی و حتمی ندارد. اما می‌توان با راه­کارای پیشگیرانه از بروز آن جلوگیری کرد یا بروز آن را به تاخیر انداخت. مهم­ترین مسئله در پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف، سبک زندگی فرد است. ورزش منظم یکی از راه‌­هایی است که سیستم ­ایمنی افراد را تقویت می‌کند. سالمندان می‌توانند با انجام حرکات ورزشی مناسب، بدن خود را در شرایط بهتری قرار دهند و از بروز بیماری هایی مثل آلزایمر جلوگیری کنند.

عدم استعمال دخانیات، خصوصا در سنین سالمندی میتواند تاثیرات گسترده­ای بر جنبه­های سلامت فردی داشته باشد. سالمندانی که دخانیات مصرف نمی­کنند ریسک ابتلای کمتری به بیماری­هایی عصبی مثل آلزایمر دارند. داشتن تناسب اندام و وزن مناسب به سالمند شما کمک می­کند تا بدنی سالم داشته باشد. این مسئله می­تواند بر ابتلا به آلزایمر نیز تاثیر بگذارد.

تغذیه مناسب یکی از اساسی‌ترین دلایل در پیشگیری از آلزایمر و مشکلات حافظه سالمند است. اغلب پزشکان به سالمندان توصیه می‌کنند که به تغذیه­ و برنامه ­غذایی خود توجه ویژه‌­ای داشته باشند. مصرف مشروبات الکلی یکی از مهم­ترین عواملی است که روی عملکرد مغز تاثیر مستقیم می‌گذارد. به همین علت توصیه می‌شود تا افراد در سنین مختلف، خصوصا در دوران سالمندی از مصرف مشروبات الکلی پرهیز کنند.

بیشتر بخوانید: بازی فکری برای سالمندان

روش های پیشگیری از آلزایمر در دوران سالمندی

پژوهشگران زیادی در سراسر دنیا به دنبال ارائه راه‌کارهای مختلف برای جلوگیری از بیماری آلزایمر در سنین بالا هستند. در حال حاضر شیوه قطعی پیشگیری بیماری زوال عقل و آلزایمر کشف نشده است اما با انجام برخی از کارها می‌توان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد:

پیشگیری از بیماری آلزایمر با نوشتن و خواندن

زمانی که افراد اقدام به نوشتن و خواندن می‌کنند، عملکرد مغزی فعال شده که این امر باعث هماهنگی عصب و عضله‌های چشم خواهد شد و برای جلوگیری از زوال عقل بسیار کاربردی است. افراد مسن برای جلوگیری از آلزایمر سالمندان بهتر است در طول هفته از این شیوه استفاده کنند تا از بیماری‌های زوال عقل در امان باشند.

پیشگیری از بیماری آلزایمر با ورزش کردن

فعالیت‌های روزمره به ویژه پیاده روی سبک برای افراد سالمند به عنوان یک گزینه عالی جهت پیشگیری از بیماری آلزایمر است. داشتن تحرک به صورت روزانه عملکرد شناختی مغز را در سنین بالا افزایش می‌دهد.

پیشگیری از بیماری آلزایمر با گوش دادن به موسیقی

تحقیقات انجام شده محققان نشان می‌دهد افرادی که در سنین بالا به موسیقی‌های مورد علاقه خود گوش می‌دهند از نظر بالینی در یک وضعیت بهتری نسبت به سایر افراد قرار دارند. گوش دادن به موسیقی باعث فعال شدن بخش‌هایی از مغز شده که جهت جلوگیری از افت شناختی مغز کاربردی است.

پیشگیری از بیماری آلزایمر با خواب باکیفیت

آلزایمر سالمندان زمانی می‌تواند دچار پیشرفت‌های شدید شود که افراد نتوانند خواب راحتی را تجربه کنند. یکی از مواد مهم در زمان خوابیدن، کیفیت خواب است که باید به آن توجه شود. بی خوابی در سالمندان یا کم خوابی می‌تواند علت اصلی ابتلا به بیماری زوال عقل و آلزایمر باشد. درباره خواب زیاد در سالمندان بیشتر بدانید.

بیشتر بخوانید: دمانس عروقی

پیشگیری از بیماری آلزایمر با انجام فعالیت‌های بیرون از خانه

انجام فعالیت‌های مغزی به صورت مستمر باعث خواهد شد تا روند ابتلا به بیماری آلزایمر در سنین بالا، کاهش پیدا نماید. افراد مسن برای جلوگیری از آلزایمر سالمندان می‌توانند فعالیت روزمره خود را افزایش داده و برای ایجاد تنوع به موزه، سینما، کتابخانه و محیط‌های بیرون بروند.

پیشگیری از بیماری آلزایمر با رژیم غذایی مناسب

داشتن رژیم غذایی مناسب به حفظ سلامت کلی بدن کمک خواهد کرد. بالا رفتن سن باعث ایجاد تغییرات زیاد در مصرف مواد غذایی خواهد شد. خوردن خوراکی‌های بدون گلوتن و استفاده از میوه‌ و سبزیجات تازه باعث جلوگیری از ابتلا به آلزایمر سالمندان خواهد شد.

پیشگیری از بیماری آلزایمر با کنترل داروهای مصرفی

یکی از نکات مهم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر کنترل داروهای مصرفی است. در بسیاری از موارد مصرف برخی از داروهای کنترل استرس و ذهن باعث می‌شود تا روند ابتلا به بیماری تشدید یابد. در این صورت مشورت کردن با پزشک متخصص به افراد کمک خواهد کرد تا بتوانند کنترل بهتری بر روی دارهای مصرفی خود داشته باشند.

درمان فراموشی و آلزایمر در سالمند

پیشگیری از بیماری آلزایمر در سالمندان با تغذیه

مواد خوراکی بسیاری هستند که می­توانند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند. یکی از این موادخوراکی، گردو است. گردو به دلیل آنتی اکسیدان فراوانی که دارد، می­تواند فعالیت های مغزی را بهبود بخشد و از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کند.

مصرف رزماری و نعناع نیز علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی، می‌توانند تاثیر بسزایی بر اختلال شناختی و ادراک فرد داشته باشند. به همین دلیل می‌توانند علاوه بر پیشگیری از ابتلا به آلزایمر در درمان آن نیز موثر باشند. از همین رو پزشکان توصیه می‌کنند تا سالمندان دوزهای کافی و منظمی را از این گیاهان دریافت کنند.

هنگامی که میزان آهن در بدن فرد بالا می‌رود، خطر ابتلا به آلزایمر نیز افزایش می‌یابد. یکی از مواد خوراکی که باعث بالا رفتن آهن بدن می‌شود، گوشت قرمز است. مصرف گوشت قرمز باعث تجمع آهن در مغز می‌شود. این مسئله به مرور منجر به تخریب بافت­ های مغزی می‌شود و صدمات جبران ناپذیری را به بار می‌آورد. هم­چنین مصرف و تجمع آهن زیاد می‌تواند منجر به از بین رفتن میلین مغز شود. به این ترتیب انتقال پیام عصبی با اختلال مواجه شده و تاثیر منفی بر بیماری آلزایمر می‌گذارد.

کرفس با داشتن ماده­‌ای به نام فلاونوئید از فراموشی در سالمندان جلوگیری می‌کند. این ماده­ خوراکی با کاهش رسوب پروتئین های عامل آلزایمر در مغز، از ابتلا به این بیماری پیشگیری می‌کند. دارچین به عنوان دیگر ماده پیشگیری کننده از آلزایمر از پیشرفت آشفتگی رشته های باریک مغز جلوگیری می‌کند. این خاصیت می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را در سالمندان تا حد زیادی کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: درمان زوال عقل در پیری

یادگیری زبان دوم برای پیشگیری از آلزایمر

محققان به سالمندان و میانسالان توصیه می‌کنند تا برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر، یادگیری زبان دوم را آغاز کنند. با این روش فعالیت مغز افزایش یافته و از فراموشی و اختلال در حافظه جلوگیری می‌­شود. هم­چنین اقدامات مشابهی مثل مطالعه، حفظ اشعار، حل کردن جدول و… نیز می­تواند مغز را فعال نگه دارد و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

انواع آلزایمر در سالمندان

به طور کلی آلزایمر بیماری­ است که در دوران سالمندی رخ می‌دهد و علائم مخصوص به خود را دارد. اما این بیماری شامل ۲ نوع زودرس و دیررس می‌شود که مهم­ترین عامل متمایزکننده­ این دو، سن فرد است. بیماری آلزایمر یک بیماری وابسته به سن و سابقه ژنتیکی افراد است و در زمان ابتلا باید به این دو نکته توجه داشت.

آلزایمر زودرس، قبل از سن ۶۰ سالگی آغاز می‌شود. در واقع فرد از اواسط و اواخر دوران میانسالی با این بیماری روبه‌­رو می‌شود. روند پیشرفت آلزایمر زودرس سرعت زیادی دارد و ژن های مختلفی به علاوه سابقه خانوادگی در آن نقش دارند. در مقابل آلزایمر دیررس میزان شیوع بیشتری دارد و ژن ها نقش کم­رنگ­تری در وقوع آن دارند.

این بیماری‌ها خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می­‌دهند!

بسیاری از بیماری­‌هایی که افراد در سنین پیری به آن دچار می‌شوند، اثر افزایشی روی یک­دیگر دارند و میتوانند منجر به مشکلات دیگر در بدن سالمند شما شوند. به عنوان مثال تومور مغزی یکی از بیماری هایی است که با تاثیر بر مغز فرد، خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد. سکته های مغزی نیز با اثر تخریبی بر اعصاب و سلول های مغز می­توانند فرد را در شرایط نامناسبی قرار دهند.

بیماری های دیگری مثل کم­ خونی، عفونت مزمن، مسمومیت دارویی، کمبود ویتامین و… نیز می‌تواند باعث ابتلای فرد به بیماری‌هایی مثل آلزایمر شوند. از این رو پزشکان توصیه می‌کنند تا با ورود فرد به دوران سالمندی، آزمایش‌ های فصلی یا سالانه صورت گیرد تا در صورت بروز هر گونه مشکلی، بتوان از اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: کتاب مناسب سالمندان

مراقبت از سالمندان مبتلا به آلزایمر

سالمندان به دلیل کهولت سن و ناتوانی نیاز به توجه و مراقبت بیش­تری نسبت به سایر افراد احساس می‌کنند. این افراد با توجه به مشکلات و بیماری‌هایی که دارند، انجام برخی از کارها برایشان دشوار است. به همین دلیل بسیاری از سالمندان به پرستارانی نیاز دارند تا تمام روز به آن­ها توجه کنند و در صورت بروز مشکل همراه آن‌­ها باشند.

یکی از بیماری ­هایی که سالمندان با ابتلا به آن، به توجه جدی­تری نیاز دارند، آلزایمر است. بیماران مبتلا به آلزایمر نمی­­توانند تنها در خانه بمانند یا از خانه حارج شوند. احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این افراد با خروج از خانه گم شوند و راه بازگشت به خانه را فراموش کنند. هم­چنین در صورت تنها بودن در خانه مسائل مهمی را از یاد ببرند. معمولاً برای سالمندان مبتلا به آلزایمر پرستاران مخصوصی وجود دارند که با درک صحیح از شرایط آن­ها، از ایجاد وضعیت وخیم جلوگیری می‌کنند.

مهم­ترین نکته در خصوص سالمندان مبتلا به آلزایمر مصرف داروهای آن‌­ها در ساعت مقرر است. این موضوع یکی از رایج­ترین مسائلی است که سالمندان آن را از یاد می­‌برند و باید در مراقبت از آن­ها لحاظ کرد. بسیاری از سالمندان در مراحل آخر این بیماری قرار دارند و قادر به غذا خوردن و بلعیدن نیستند. به همین علت باید با توجه به شرایط آن­ها بهترین نوع مراقبت در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: آتروفی مغزی در سالمندان

راه‌های تشخیص بیماری آلزایمر

در ارتباط با بیماری آلزایمر مهم­ترین نکته، در نظر گرفتن سابقه خانوادگی فرد و مراجعه به مشاور ژنتیک است. به این ترتیب می­توان با رفتارهای پیشگیرانه خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد. هم­چنین معاینه بدنی کامل، آزمون­‌های عصبی و معاینه وضعیت روانی از موثرترین راه­ها برای تشخیص بیماری آلزایمر در سالمندان و میانسالان است.

برای بیماری آلزایمر درمان دارویی مشخص و یکسانی وجود ندارد. به همین دلیل پزشکان با توجه به وضعیت سالمند بیمار ممکن است داروهای مختلفی را تجویز کنند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که برای بیماری هایی از این قبیل، درمان قطعی و مشخصی وجود ندارد و تنها می­توان سرعت پیشرفت آن را کاهش داد.

بررسی‌های آزمایشگاهی

آزمایش‌ خون یکی از شیوه‌های اولیه در تشخیص آلزایمر سالمندان است که با بررسی آیتم‌های مختلف نظیر اختلالات تیروئیدی و کمبود ویتامین‌های مختلف موجود در بدن قابل تشخیص است. در آزمایش خون می‌توان عملکرد بیماری آلزایمر را در ساده‌ترین مراحل بررسی نمود.

سی تی اسکن

سی تی اسکن یکی از راه‌های کسب اطلاعات از فعالیت مختلف مغزی است که این امر برای بررسی عملکرد ذهنی سالمندان مؤثر است. سی تی اسکن یک شیوه کلیدی برای تشخیص انواع بیماری‌های تومور مغزی، سکته مغزی و آسیب‌های مختلف به سر است. یکی از نشانه‌های اولیه بیماری آلزایمر، جمع شدگی مغز است که تا حدود زیادی در س تی اسکن قابل مشاهده است.

ام آر آی

پزشکان متخصص برای تشخیص بیماری آلزایمر از امواج رادیویی جهت نمایش جزئیات مغز استفاده می‌کنند که در این شیوه، می‌توان بدون ایجاد درد و آزردگی از میزان وضعیت سلامت مغز اطمینان حاصل کرد. ام آر آی یک شیوه کاربردی برای تشخیص علل اختلال حافظه در بزرگسالان است.

نوار مغز

آلزایمر سالمندان با کندی امواج مغز همراه است که این موضوع به علت کم شدن توان فعالیت مغزی است که در نواز مغز قابل مشاهده است. پزشکان با بررسی نوار مغز بیماران و افراد مسن می‌توانند از وضعیت پیشرفت بیماری مطلع شوند.

توموگرافی پوزیترون

با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن دستگاه‌های نوین پزشکی، پزشکان برای این که بتوانند وضعیت مغز را به صورت واضح مشاهده کنند از اسکن توموگرافی پوزیترون بهره می‌برند. در این شیوه یک مایع ردیاب به بیمار تزریق شده و جریان این ماده در بیرون توسط یک اسکنر به شکل استاندارد ردیابی می‌شود. پزشک مربوطه با مشاهده وضعیت اسکن مغز قادر است تا بخش‌هایی که عملکرد مناسبی ندارند، مشاهده نماید.

چگونگی درمان آلزایمر در افراد سالمند و ارائه راه‌های درمانی برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری

شناخت مدیریت رفتار آلزایمری سالمندان

تشخیص نوع رفتار بیماران آلزایمری بسیار مهم است و باعث می‌شود تا بتوان به شکل جدی از پیشرفت آلزایمر سالمندان جلوگیری کرد. ایجاد محیط‌های آرام بخش به آنان کمک خواهد کرد تا بتوانند در یک وضعیت ایده‌آل‌تری زندگی کنند. شناخت مدیریت رفتار بیماران آلزایمری بسیار مهم است که در این بخش به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

ایجاد یک محیط آرامش بخش

ایجاد یک محیط آرام و بدون استرس به بیماران آلزایمری کمک خواهد کرد تا بتوانند احساس آرامش و امنیت بیشتری داشته باشند. افرادی که در خانواده خود دارای بیماران آلزایمری هستند باید بتوانند محیط را از عوامل استرس‌زا اصلاح نمایند. کاهش صداهای غیرقابل شناسایی، ایجاد محیط آرام و کاغذهای دیواری طرح‌دار، بهره‌گیری از محیط شاد و غیره می‌تواند باعث ایجاد یک محیط لذت بخش شود.

استرس و اضطراب به نوبه‌ی خود باعث القای حس ناخوشایند به آلزایمر سالمندان خواهد شد. سعی کنید در کنار افراد دارای این عارضه، بسیار صبور و آرام رفتار کنید. گاهی اوقات ممکن است بیمار دچار استرس شده و کنترل خود را از دست دهد، در این هنگام بهتر است کمی صبر کنید تا وضعیت روحی و جسمی بیمار متعادل شود.

کنترل اضطراب و استرس از بیمار

شناخت تکنیک‌های مختلف کاهش استرس به بیماران آلزایمری کمک خواهد کرد تا بتوانند در یک محیط آرام زندگی کنند. ورزش به عنوان یکی از شیوه‌های مؤثر در تسکین دردهای روحی و روانی است که باعث سلامت کلی بدن خواهد شد. پیاده روی منظم برای بهبود وضعیت آلزایمر سالمندان بسیار مفید است و باعث کاهش پرخاشگری، سرگردانی و مشکلات خواب و استرس در سالمندان می‌شود. فعالیت‌های ساده روزمره به افراد مسن کمک خواهد کرد تا بتوانند ارتباط خود را با زندگی قبل از آلزایمر برقرار نمایند.

بهتر است عزیزان خود را در فعالیت‌های روزمره شاد درگیر کنید تا این گونه بیماران کنترل بیشتری بر روی رفتارهای خود داشته باشند.

استفاده از موسیقی‌های آرامش بخش

یکی از راه‌هایی که می‌توان از آن برای مدیریت رفتار آلزایمر سالمندان استفاده کرد، پخش موسیقی‌های آرامش‌بخش است. موسیقی درمانی می‌تواند به بیماران آلزایمری کمک نماید تا آرامش بیشتری را کسب کنند که این امر در زمان صرف غذا و استراحت بسیار حیاتی است. موسیقی به عنوان غذای روح انسان‌هاست که بسیاری از متخصصان برای درمان بیماران روحی و روانی تجویز می‌نمایند.

جمع‌بندی درمان و پیشگیری بیماری آلزایمر

آلزایمر یک بیماری عصبی و پیش­رونده است که اغلب در دوران سالمندی به سراغ افراد می‌آید. این بیماری معمولاً با اختلال در حافظه کوتاه ­مدت و درک و شناخت افراد آغاز می‌شود و مراحل سخت­‌تری را طی می‌کند. روش های مراقبتی در این گروه از سالمندان پیچیده و دشوارتر از سالمندان دیگر است. معمولاً توصیه می‌شود تا پرستار باتجربه‌ای برای مراقبت از سالمند حضور داشته باشد. شما نیز میتوانید با در میان گذاشتن روش­ های مراقبتی خود، به افرادی که در شرایط مشابه شما قرار دارند، کمک کنید.

سوالات متداول

علایم بیماری آلزایمر چیست؟

اولین علایم مهم آلزایمر، ضعیف شدن حافظه کوتاه مدت است. این افراد اطلاعاتی کامل‌تری نسبت به گذشته دور دارند. همچنین قدرت کم در تصمیم‌گیری و بیان کلمات به درستی، علائم شایع این بیماری است.

چگونه از بیماری آلزایمر پیشگیری کنیم؟

هر فرآیندی که باعث فعالیت بیشتر ذهن شود، از آلزایمر پیشگیری میکند. به عنوان مثال بازی‌های فکری، یادگیری زبان جدید.

مواد غذایی مناسب برای جلوگیری از بیماری آلزایمر چیست؟

گردو، کرفس، نعنا، رزماری و دارچین از مواد غذایی مفید برای پیشگیری آلزایمر در سالمندان هستند.

مواد مضری که آلزایمر در سالمندان را افزایش میدهد چیست؟

وجود زیاد آهن در زنجیره غذایی افراد میتواند آلزایمر را در دوران سالمندی بروز دهد. از موادی مانند گوشت قرمز که آهن زیادی دارند نباید بیش از اندازه استفاده کرد.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

    1. معمولا نشانه‌های اولیه بیمار آلزایمر فراموشی است. در صورتی که سالمند شما به فراموشی کوتاه مدت یا بلند مدت مبتلا شد حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک با انجام معاینات اولیه و انجام آزمایشات مختلف شدت این عارضه را مشخص می‌کند. پزشک هم به طور قطعی بدون آزمایش و بررسی نمی‌تواند نظر قطعی در این باره داشته باشد.

    1. در حال حاضر تا به امروز هیچ راه درمان قطعی و دائمی برای این عارضه بوجود نیامده است. راه‌های درمان پیش رو و داروهای تجویزی توسط پزشک تنها می‌تواند مانع از شدت گرفتن این بیماری شود. به همین دلیل بهتر است تا زمانی که از علائم آن آگاه شدید به پزشک مراجعه کنید تا پزشک بتواند از شدید شدن و پیشرفت آن جلوگیری کند.

    1. خیر، این عارضه هم در زنان و هم در مردان وجود دارد. بیشتر برای افراد سالمند و میان سال اتفاق می‌افتد به همین دلیل است که پزشکان از افراد سالمند می‌خواهند تا فعالیت‌های فکری، سرگرمی و… را فراموش نکنند و در برنامه روزانه خود این سرگرمی‌ها که باعث فعالیت مغز می‌شود را داشته باشند. میزان ابتلا به آلزایمر در زنان و مردان به یک اندازه بوده، تنها تفاوت آن در نوع سرگرمی و فعالیت مغز افراد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا