A
اطلاعات کاربردی سالمندانسلامت جسمی سالمندان

راهنمایی خرید اسکوتر برقی سالمندان و معلولین

بررسی انواع اسکوتر برقی سه چرخ و چهار چرخ برای سالمندان

با قدم برداشتن به سمت پیری و سالمندی، غالبا میزان تحرک بدن انسان، نسبت به دوران جوانی، با کاهش همراه است و تحرک و رفت و آمد برای این عزیزان دشوار خواهد بود. تماشای والدین سالمندی که در جوانی پرشور و پرتلاش بوده‌اند و برای فعالیت روزمره و اجتماعی خود، تمام نیرو و تلاش خود را به کار می‌گرفتند، اما اکنون به دلیل آغاز سالمندی و پیری دیگر نمی‌توانند مانند سابق فعالیت داشته باشند، نگران‌کننده است.

برای کمک به این عزیزان بهتر است از یک ابزار کمکی برای رفت‌ و آمد آن‌ها به مکان‌های مختلف استفاده شود. اسکوتر سالمندان یا اسکوتر چهارچرخ ممکن است یک راه‌حل ایده‌آل برای این عزیزان باشد. خرید اسکوتر چهارچرخ یک خرید عالی برای سالمندان است و به دلیل تنوع و کاربردهای زیادی که دارد، می‌تواند انتخاب شما را با چالش همراه کند.

برای کمک به روند خرید آسان‌تر، در این مطلب از انواع اسکوتر سالمندان و کاربردهای متنوع آن‌ها صحبت خواهیم کرد. بنابراین اگر به دنبال یک راهنمای جامع خرید اسکوتر سالمندان هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

خرید اسکوتر برای سالمندان

اسکوتر سالمندان (اسکوتر چهارچرخ) چیست؟

اسکوتر چهارچرخ یا اسکوتر سالمندان، وسیله نقلیه موتوری کوچکی است که به واسطه فناوری ساخت با نام اسکوتر برقی نیز شناخته می‌شود. این وسیله می‌تواند جلو و عقب برود یا به انتخاب شما با چهارچرخ محرک خود دور بزند. کاربر سالمند در حالت نشسته‌ای مشابه نشستن روی هر صندلی دیگری، روی اسکوتر چهارچرخ می‌نشیند و این وسیله را از طریق دسته فرمان هدایت می‌کند (این وسیله تا حدودی مشابه دوچرخه است.)

اسکوتر سالمندان با باتری یکپارچه کار می‌کند و نیاز به شارژ منظم و مداوم دارد. هر مدل اسکوتر چهارچرخ می‌تواند قدرت موتور متفاوتی داشته باشد، اما به طور کلی شما می‌توانید یک شارژ کامل را در  ۶ الی ۸  کیلومتر استفاده کنید. این در حالی است که مدل‌های پیشرفته‌تر می‌توانند تا ۳۰ کیلومتر هم دوام آورند. توجه شود که قدرت موتور متناسب با کاربرد دستگاه است. به عنوان مثال اسکوتر سالمندان مناسب برای استفاده در خیابان حداکثر برای ۸ کیلومتر شارژ دارد اما مدل‌های مناسب استفاده در پیاده‌رو، حداکثر برای ۴ کیلومتر حرکت شارژ دارند.

هدف از استفاده اسکوتر سالمندان چیست؟

اسکوتر چهارچرخ یا اسکوتر سالمندان برای کمک به حرکت این عزیزان طراحی شده است تا بتوانند به راحتی رفت و آمدهای مورد نیازشان را انجام دهند. برخی از سالمندان از اسکوتر چهارچرخ خود به جای پیاده‌روی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا تکیه بر شخص دیگری استفاده می‌کنند تا با کمترین دردسر به منطقه مورد نظر خود برسند. همچنین اگر راه رفتن برای این سالمندان عزیز دشوار است، می‌توانند از اسکوتر برقی خود برای گشت و گذار در خانه هم استفاده کنند.

ویژگی‌های مهم اسکوتر سالمندان

ویژگی‌های هر اسکوتر چهارچرخ می‌تواند میزان کاربرد آن را گسترش داده یا محدود کند. بنابراین در زمان انتخاب و خرید اسکوتر برقی ابتدا توجه داشته باشید که با چه هدفی این اسکوتر سالمندان را انتخاب می‌کنید. برخی ویزگی‌ها که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، از جمله مهم‌ترین این ویزگی‌ها هستند که باید هر اسکوتر چهارچرخی از آن‌ها بهره‌مند باشد.

·اسکوتر سالمندان مخصوص حرکت در چه محیطی است؟

برخی از اسکوتر سالمندان تنها برای استفاده در محیط‌های داخلی مناسب هستند، در حالی که از مدل‌های دیگر می‌توان در پیاده‌روها هم استفاده کرد. همچنین مدل‌های پیشرفته‌تر برای رانندگی در خیابان‌ها هم طراحی شده‌اند.

· حمل و نقل با اسکوتر برای سالمندان چقدر آسان است؟

اگر عزیز شما نیاز به اسکوتر چهارچرخ‌ای دارند که بتوان از آن به جای وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کرد، مطمئن شوید مدلی که انتخاب کرده‌اید برای این کار طراحی شده باشد.

· چرخش اسکوتر سالمندان تا چه حدی آسان است؟

شعاع چرخش اسکوتر سه چرخ بسیار کمتر است و تنها برای استفاده در خانه مناسب است. برای اطمینان از قابلیت حرکت و چرخش اسکوتر، محل حرکت اسکوتر را در نظر داشته باشید.

·حداکثر ظرفیت وزن اسکوتر سالمندان چقدر است؟

برای افراد سنگین وزن، بررسی میزان توان و ظرفیت اسکوتر چهارچرخ قبل از خرید، از اهمیت بالایی برخوردار است تا مطمئن حاصل شود که اسکوتر می‌تواند به راحتی حرکت کنذ یا خیر.

·اسکوتر سالمندان امنیت بالایی دارد؟

سه ویژگی مهم ایمنی که باید در زمان خرید آن‌ها را جست‌و‌جوی کنید، عبارتند از:

  • چرخ‌های بدون لبه تیز
  • ترمز آسان برای استفاده
  • کنترل کننده تک دستی

برخی از مدل‌ها برای ایجاد امنیت بالاتر، باتری‌های بدون نشتی را نیز ارائه می‌دهند.

· قدرت باتری اسکوتر سالمندان چقدر است؟

بعضی از باتری‌ها اجازه استفاده برای ۶ الی ۸ کیلومتر را دارند، در حالی که مدل‌های دیگر تا ۳۰ کیلومتر را نیز طی می‌کنند. بنابراین از انتخاب یک مدل مناسب اطمینان حاصل کنید.

انواع اسکوتر برای سالمندان

به طور کلی برای اسکوتر سالمندان چهار مدل طراحی شده است که بر حسب کاربرد و ساختار دسته‌بندی می‌شوند. این چهار دسته عبارتند از:

۱. اسکوتر سه‌چرخ سالمندان

اسکوترهای سه چرخ برای استفاده در محیط خانه ایده‌آل هستند چراکه معمولا کوچک و سبک‌تر از دیگر مدل‌ها هستند و همچنین شعاع چرخش کمتری را ارائه می‌دهند که برای استفاده در خانه بسیار بهتر است.

۲.اسکوتر چهارچرخ سالمندان

اسکوتر چهارچرخ گزینه بسیار بهتری برای کسانی است که می‌خواهند اسکوتر خود را در فضای باز حرکت دهند. بهره‌مندی از چهارچرخ سبب هدایت بهتر و آسان‌تر دستگاه می‌شود.

۳.اسکوتر سفر سالمندان

اسکوتر مسافرتی سبک‌ترین اسکوترهای هستند و برای جمع شدن در صندوق عقب خودرو طراحی شده اند.

۴.اسکوتر سنگین سالمندان

اسکوتر سنگین مخصوص افراد سنگین وزن و حمل‌ونقل کالا طراحی شده است و می‌‌تواند تا ۵۰۰ کیلوگرم یا بیشتر را حمل کند. برخی از اسکوتر سه چرخ و اسکوتر چهارچرخ دارای یک سایبان هستند تا کاربر را در برابر عناصر مختلف محافظت کند.

بهترین مدل اسکوتر سالمندان

برای بسیاری از سالمندان از دست دادن تحرک، بخش ناراحت‌کننده‌ای از پیر شدن است. زمانی که راه رفتن در خانه یا رفتن به کتابخانه، فروشگاه‌ها و ملاقات با دوستان سخت می‌شود، یک اسکوتر چهارچرخ می‌تواند انتخاب عالی‌ای برای راحتی رفت و آمد باشد. استفاده از اسکوتر سالمندان، استقلال بسیاری برای سالمندان فراهم خواهد کرد و در واقع استقلال از دست‌رفته‌شان را به آن‌ها باز می‌گرداند. بدین صورت اعتماد به نفس آن‌ها بیشتر خواهد شد و می‌توانند در زندگی اجتماعی و فردی خود همچنان فعال باقی بمانند.

نحوه خرید اسکوتر چهارچرخ سالمندان

مهم‌ترین نکته در انتخاب یک اسکوتر چهارچرخ مناسب، توجه به مکان و نحوه استفاده از این دستگاه است. این امر به شما کمک می‌کن تا بتوانید تصمیم بگیرید به چه نوع اسکوتر سالمندان نیاز دارید. مدل‌ای سه چرخ مناسب سالمند عزیز شما است یا باید خرید اسکوتر چهارچرخ را آغاز کنید. همچنین باید میزان ظرفیت وزنی اسکوتر سالمندان و صحت سلامت دستگاه را بررسی کنید. در صورت انتخاب اشتباه ظرفیت وزنی دستگاه، ممکن است حرکت مناسبی را از دستگاه مشاهده نکرده و کنترل آن نیز سخت‌تر باشد. با وجود اینکه تنوع اسکوتر سالمندان در بازار بسیار زیاد است، اما باید توجه کنید تا مدل مناسبی را انتخاب کنید که به بودجه شما نیز بخورد. توصیه ما در این راهنمای خرید، تهیه یک لیست از پارامترهای خرید است. این لیست به شما کمک می‌کند تا در هنگام خرید از هدف خود دور نشوید و اسکوتری را انتخاب کنید که علاوه بر قیمت مناسب و به‌صرفه، کاربرد درستی را هم ارائه می‌دهد.

قیمت اسکوتر برقی سالمندان

بسیاری مطالب برای بازاریابی و تبلیغ اسکوتر سالمندان وجود دارد تا شما را برای خرید این دستگاه ترغیب کند اما مهم‌ترین نکته آن است که شما از قیمت حدودی این دستگاه اطلاع یابید و بتوانید میزان بودجه خود را قبل از خرید آماده کنید. واقعیت امر آن است که اسکوتر سالمندان به آسانی قابل دسترسی و خرید هستند اما قیمت اسکوتر برقی سالمندان آن به طور حدودی از ۲۴ میلیون آغاز شده و بسته به کاربرد، ظرفیت باتری و ظرفیت وزنی با افزایش قیمت رو‌به‌رو است. بنابراین مانند قبل توصیه می‌کنیم قبل از خرید یک لیست از پارامترهای مد نظرتان آماده کرده و در حین خرید بدان پایبند باشید.

ممکن است قبل از خرید با سوالاتی مواجه شوید که یافتن پاسخ آن برای شما دشوار باشد. در ادامه سوالات متداولی را که ممکن است در زمان خرید با آن مواجه شوید برای شما مطرح خواهیم کرد.

سوالات مهم در خرید اسکوتر سالمندان

  1. آیا اسکوتر سالمندان را می‌توان هم در خانه و هم در فضای باز مورد استفاده قرار داد؟

در این پرسش نکات قابل توجهی وجود دارد و درک آن در درجه اول به کاربرد مورد انتظار کاربر و میزان حرکت وی بستگی دارد. مدل‌های تنوعی از اسکوتر سالمندان وجود دارند که بسته به کاربردشان، نوع حرکت متفاوتی ارائه می‌دهند. به عنوان مثال یک اسکوتر که برای حرکت در محیط داخل خانه طراحی شده است، نیازی به مقاوم‌سازی و دوام برای محیط خارج از خانه ندارد. اغلب اسکوتر سالمندان مناسب فضای داخلی خانه، سه چرخ هستند بدین صورت که دو چرخ در عقب بوده و یک چرخ در جلو طراحی شده است. کنترل یک چرخ در جلو بسیار راحت‌تر از دو چرخ است و دو چرخ در جلو اغلب برای مدل‌های مناسب برای محیط خارج از خانه طراحی می‌شوند. توجه داشته باشید که اسکوتر سالمندان مناسب برای محیط خارج از خانه، معمولا سنگین‌تر، محکم‌تر، بادوام‌تر هستند و همچنین دامنه چرخش بالاتری ارائه می‌دهند. البته این مدل‌ها ممکن است گران‌تر باشند. بنابراین ابتدا توجه داشته باشید که از اسکوتر سالمندان خریداری شده چه انتظاراتی دارید و پس از آن اقدامات خرید را آغاز کنید.

  1. آیا می‌توان اسکوتر سالمندان را قسطی خرید یا باید نقدی پرداخت کرد؟

از آن‌جایی خرید اسکوتر سالمندان اغلب با تجویز و دستور پزشک انجام می‌شود، شما باید سریعا اقدامات خرید این دستگاه را فراهم کنید. همچنین بسته به فروشنده مورد نظر، شما می‌توانید هزینه خرید را نقدی پرداخت کرده یا در صورت موافقت فروشنده در چند قسط پرداخت کنید. از آن جایی که سالمندان از ضعف جسمانی رنج می‌برند و تجویز پزشک را نیز دارید، اغلب فروشنده‌ها با خرید قسطی موافقت خواهند کرد. بنابراین از این بابت نگرانی‌ای نداشته باشید.

  1. آیا باید یک اسکوتر سالمندان نو خریداری کنید یا نمونه‌های دسته دوم نیز کارآمد هستند؟

نمونه‌های دسته دوم به واسطه کارکرد گذشته‌شان از قیمت کمتری برخوردارند. اگر قصد خرید اسکوتر مناسب استفاده در داخل خانه را دارید، نمونه‌های دست دوم می‌تواند کارآمد باشد چراکه این نوع اسکوترها تحت شرایط سخت و موانع قرار نمی‌گیرند. در مقابل به دلیل آنکه در فضای خارج از خانه موانع آسیب‌زننده زیادی وجود دارد، اسکوترهای چهارچرخ مناسب استفاده خارج از خانه، با آسیب‌های بیشتری مواجه هستند و ممکن است کارآیی پایین‌تری از خود نشان دهند. بنابراین اگر قصد خرید نمونه‌های دسته دوم اسکوتر سالمندان را دارید، بهتر است قبل از پرداخت، تمامی سطوح و کارآیی اسکوتر را بررسی کنید.

  1. چه مبلغی برای خرید اسکوتر سالمندان باید کنار گذاشته شود؟

به دلایل گفته شده در مطالب بالا، طیف گسترده‌ای از انواع اسکوتر سالمندان یا اسکوتر برقی وجود دارد که کاربردها و عملکردهای متنوعی برای کاربران ارائه می‌دهند. اگر قصد انتخاب ساده‌ترین مدل‌های اسکوتر سالمندان را دارید، حدودا ۲۲ میلیون باید هزینه کنید و در مقابل اگر به سراغ مدل‌های سنگین و پیشرفته‌تر بروید باید چیزی در حدود ۸۰ میلیون هزینه کنید. هرچه میزان کیفیت، دوام و ظریفیت اسکوتر بالاتر برود، هزینه‌ها نیز در مقابل افزایش می‌یابد.

خرید اسکوتر سالمندان

از دست دادن تحرک برای سالمندانی که در دوران جوانی و توانمدی بسیار فعال بوده‌اند و برای فعالیت‌های روزانه و اجتماعی از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنند، بسیار دشوار است و می‌تواند آسیب‌های بسیاری به اعتماد به نفس آن‌ها وارد شود. برای جلوگیری و رفع این مشکلات و آسیب‌ها بهتر است از ابزار و وسایل کمکی مانند اسکوتر سالمندان کمک گیرید تا تحرک‌پذیری سالمندان را به آنان برگرداید.

در صورتی که قصد خرید اسکوتر سالمندان دارید، همان طور که در بالا توصیه شد، قبل از خرید بهتر است پارامترهای خرید و انتظاراتی که اسکوتر سالمندان دارید، در یک لیست وارد کرده و در زمان خرید بدان پایبند باشید. اگر سوالی برای آشنایی بیشتر با اسکوتر سالمندان دارید، در قسمت نظرات بنویسید تا متخصصان ما شما را در این امر یاری کنند. همچنین تجربه خود را از خرید نوشته تا به دیگر افراد کمک کنید.

خرید وسایل ضروری سالمندان

منبع
https://www.theseniorlist.com/mobility-scooters/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا