A
تغذیه و مکمل

موارد ضروری وعده غذایی شام برای سالمندان

سالمندان با افزایش سن نیازمند توجه بیشتری به شیوه تغذیه و نیازهای جسمی هستند. استفاده از رژیم غذایی متعادل بخش مهمی از سلامت افراد است. این موضوع به شما کمک می‌کند، وزن سالم داشته باشید، انرژی بگیرید و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. همچنین خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد. آن‌ها برای هر وعده غذایی باید تغذیه مناسبی داشته باشند. در ادامه درباره وعده غذایی شام برای سالمندان بخوانیم.

تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم برای حفظ سلامتی در هر سنی ضروری است. تقریباً ۹۰ درصد مردم آمریکا که بالای ۶۵ سال سن دارند، مبتلا به اختلالاتی نظیر بیماری‌های قلبی، سرطان، آرتروز، دیابت و پوکی استخوان هستند. این مشکلات در گذشته به عنوان بیماری‌های اجتناب ناپذیر دوران پیری محسوب می‌شدند.

اما امروزه مطالعات نشان می‌دهد این اختلالات مربوط به سبک زندگی افراد است. بنابراین، تغییر در عادات، از جمله رژیم غذایی، خطرات ناشی از ابتلاء به این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین به عنوان راهی برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری‌ها به شمار می‌رود.

اما برای آماده سازی وعده غذایی شام برای سالمندان به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ فرق شام با وعده‌های غذایی دیگر چیست؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود در این رابطه را بگیرید.

تفاوت شام با وعده‌های دیگر

از آنجا که وعده شام در آخرین ساعات شبانه‌روز میل می‌شود، با دیگر وعده‌ها تفاوت‌هایی دارد. شام بر عکس وعده صبحانه، بایستی سبک باشد. به دلیل این که صبحانه در شروع روز میل می‌شود، بسیار مهم است که با خوردن آن می‌توانید انرژی مناسبی در طول روز داشته باشید. اما با خوردن شام فعالیت زیادی پس از آن نخواهید داشت. در نتیجه، وعده شام بایستی سبک باشد.

خوردن شام سنگین موجب چاقی می‌شود. استفاده از غذای زیاد در شب سیستم گوارشی انسان را اذیت می‌کند، بنابراین در طول شب استراحت کافی نخواهید داشت؛ در نتیجه، قوای بدن شما در طول روز کاهش می‌یابد.

نکته دیگر حفظ تعادل در مصرف مواد غذایی است. هر شب شامی سبک، سالم و دارای کربوهیدرات بخورید. نتیجه آن خوابی آرام و راحت خواهد بود. صبح روز بعد نیز به خوبی از خواب بیدار خواهید شد.

زمان صرف شام برای سالمندان

برخی از سالمندان وعده شام خود را بسیار زود میل می‌کنند. افزایش سن، سازگار با سبک زندگی جدید افراد است. فردی که ۳۰ سال کار و فعالیت بی وقفه داشته و ناگهان بازنشسته می‌شود، زمان آزاد زیادی در طول روز دارد. این موضوع شاید برای بسیاری از سالمندان خوشایند نباشد، زیرا پر کردن این ساعات با برنامه‌های مختلف کار سختی است. در نتیجه، یکی از کارهایی که انجام می‌دهند، خوردن شام است. در کل، وعده شام نباید خیلی دیر خورده شود و بهتر است آن را در ساعات اولیه شب میل کنید.

انواع موادی که نباید در منوی شام برای سالمندان مورد استفاده قرار گیرند:

نمک

به طور کلی مصرف نمک در دوران سالمندی باید محدود باشد. اما باید توجه ویژه‌ای به مصرف آن در وعده شام کرد، زیرا مصرف آن در این وعده موجب افزایش ناگهانی فشار خون شده و خطر ابتلاء به آن را نیز افزایش می‌دهد.

تخم مرغ خام

سیستم ایمنی سالمندان نسبت به سایر افراد ضعیف‌تر است. به همین دلیل استفاده از تخم مرغ خام خطرناک است و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید تخم مرغ را کامل بپزند. در نتیجه، اگر در شام خود از تخم مرغ استفاده می‌کنید، از پخته شدن کامل این مواد غذایی اطمینان حاصل کنید.

جوانه لوبیا

در صورت استفاده از جوانه لوبیا در وعده شام برای سالمندان آن را کامل بپزید. زیرا جوانه لوبیا اگر خام باشد، یک منبع بالقوه مسمومیت غذایی است. شرایط گرم و مرطوب برای رشد جوانه‌ها موجب رشد سریع باکتری‌ها می‌شود. بنابراین قبل از مصرف، از پخت کامل آن مطمئن شوید.

سوشی

سوشی و سایر غذاهای تهیه شده از ماهی خام بهتر است که با ماهی یخ زده تهیه شود. به این علت که ممکن است، ماهی حاوی کرم‌های انگل کوچک بوده و منجر به بیماری شود. اما انجماد باعث نابودی این کرم‌ها می‌شود و خطرات ناشی از خوردن ماهی خام را کاهش می‌دهد.

سوشی‌هایی که در رستوران‌ها سرو می‌شود، معمولاً مناسب هستند. اما اگر خودتان در خانه قصد تهیه آن را دارید، حداقل ۴ روز قبل از استفاده، ماهی را منجمد کنید.

گوشت و مرغ خام یا پخته نشده

در زمان مصرف انواع کباب، به کامل پخته شدن آن توجه زیادی داشته باشید. اگر خودتان آن را آماده می‌کنید، حتماً گوشت یا مرغ را کاملاً طبخ کنید تا اثری از رنگ صورتی یا خون وجود نداشته باشد، زیرا این موارد موجب به خطر افتادن سلامت سالمندان می‌شود.

بهترین شام برای سالمندان

سالمندان باید به نکات مختلفی در تغذیه خود توجه کنند. مواد غذایی که در وعده‌های مختلف استفاده می‌کنند، بایستی تعادل داشته باشند و از تمام مواد مغذی بهره ببرند.

استفاده از فیبر و کربوهیدرات‌ها

کربوهیدرات‌هایی که دارای نشاسته هستند، باید بیش از یک سوم غذایی را که میل می‌کنید، تشکیل دهند. آن‌ها شامل سیب زمینی، نان، برنج، ماکارونی و غلات هستند. مواد غذایی سبوس‌دار نیز گزینه‌ای مناسب برای سیری در مدت زمان بیشتر است. در هنگام پخت و پز مراقب چربی‌هایی که به این مواد اضافه می‌کنید، باشید.

بهره بردن از میوه و سبزیجات، بهترین شام برای سالمندان

مصرف روزانه حداقل ۵ عدد از انواع میوه و سبزیجات توصیه می‌شود. آنها به صورت تازه، منجمد، خشک و کنسرو شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهتر است از سبزیجات برای وعده شام خود نهایت استفاده را ببرید. زیرا برای سبک بودن شام و همچنین سیری طولانی گزینه مناسبی است.

کاهش استفاده از چربی اشباع شده

سالمندان در رژیم غذایی خود به مقداری چربی نیاز دارند. اما توجه به میزان و نوع چربی‌هایی که استفاده می‌کنید، بسیار مهم است. دو نوع چربی وجود دارد. اشباع شده و اشباع نشده. استفاده از چربی بیش از حد در وعده‌های غذایی موجب افزایش کلسترول خون می‌شود. در نتیجه، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی نیز بیشتر می‌شود.

چربی اشباع شده در بسیاری از غذاها نظیر گوشت چرب، سوسیس، کره، کیک و بیسکویت یافت می‌شود. سعی کنید، میزان چربی اشباع شده مصرفی در شام برای سالمندان را کاهش دهید و به جای آن از روغن‌های اشباع نشده مانند روغن گیاهی یا روغن زیتون استفاده کنید.

کاهش مصرف قند در شام سالمندان

مصرف منظم مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی قند مصنوعی، خطر چاقی و پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد. مواد غذایی و نوشیدنی‌های قندی اغلب کالری بالایی دارند و موجب افزایش وزن می‌شوند. همچنین باعث پوسیدگی دندان می‌شوند، به ویژه اگر در بین وعده‌های غذایی خورده شوند.

شام سالم برای سالمندان

شام سبک برای سالمندان

شناخت انواع مواد غذایی همراه با فواید و مضرات آن‌ها بر سلامت سالمندان تاثیر می‌گذارد. در نتیجه، بهتر است تهیه برخی از غذاهای مقوی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. در ادامه چند پیشنهاد جهت تهیه شام سبک برای سالمندان در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  • سوپ عدس
  1. ۴/۳ فنجان عدس
  2. یک عدد پیاز خرد شده
  3. سه فنجان سبزیجات مخلوط
  4. چهار فنجان اسفناج تازه
  5. گوجه فرنگی ۴۰۰ گرم

طرز تهیه:

فر را از قبل با دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. عدس را در یک قابلمه بریزید و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بپزید. در همین حال، یک ماهی‌تابه را با کمی روغن اسپری کنید و پیاز را برای ۳ تا ۴ دقیقه تفت دهید تا زمانی که نرم شود. سپس سبزیجات را اضافه کنید و ۳ تا ۴ دقیقه دیگر آن را تفت دهید. مواد را به قابلمه عدس منتقل و آن‌ها را مخلوط کنید. اسفناج و گوجه فرنگی را نیز به مواد اضافه کنید. به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا آماده شود. این شام برای سالمندان ، غذایی سالم و مفید است.

  • سوپ گوشت و سبزیجات
  1. گوشت گاو
  2. یک لیوان پیاز خرد شده
  3. یک لیوان هویج خرد شده
  4. ۳ یا ۴ فنجان کلم خرد شده
  5. ۲/۱ فنجان ذرت منجمد
  6. یک فنجان لوبیا
  7. یک قاشق چای‌خوری پونه کوهی
  8. چهار فنجان آب گوشت
  9. دو قاشق چای‌خوری آویشن خشک
  10. رب گوجه فرنگی

طرز تهیه:

سوپ گوشت و سبزیجات تنها شام برای برای سالمندان نیست. باقی اعضای خانواده می‌توانند از آن لذت ببرند. گوشت را بپزید. سپس مواد باقیمانده را به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید تا به خوبی پخته شود. در آخر چاشنی‌ها را اضافه کنید و از طعم این غذا لذت ببرید.

  • رشته فرنگی و ژامبون
  1. دو فنجان ژامبون پخته شده
  2. دو عدد تخم مرغ پخته شده
  3. یک فنجان خامه
  4. یک پیاز خرد شده
  5. یک قاشق چای‌خوری نمک
  6. یک فنجان پنیر
  7. یک بسته رشته فرنگی

طرز تهیه:

در یک کاسه بزرگ تخم مرغ‌ها و خامه را مخلوط کنید. سپس ژامبون، پیاز خرد شده، نمک و پنیر را اضافه کنید. در نهایت رشته فرنگی را نیز به این مواد اضافه کنید. آن را به مدت ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید تا آماده شود.

  • ماهی قزل‌آلا، یک شام سبک و مقوی
  1. ماهی قزل‌آلا
  2. گوجه فرنگی
  3. پیاز
  4. ریحان خشک
  5. سیر

طرز تهیه:

ماهی را با مواد ذکر شده طعم دار کنید. سپس آن را با کمی روغن زیتون چرب کنید و با فویل آلومینیومی روی ظرف را بپوشانید. آن را در فر ۳۰۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا آماده شود.

به طور کلی، تغذیه نقش مهمی را در سلامت افراد به ویژه سالخوردگان ایفا می‌کند. وعده غذایی شام برای سالمندان به دلیل آن که پس از آن فعالیت بدنی زیادی انجام نمی‌شود، می‌بایست سبک باشد. همچنین سالمندان از مصرف برخی مواد غذایی در این وعده خودداری کنند. شناخت این مواد غذایی و تهیه غذاهای سالم در سلامت افراد تأثیر بسیاری دارد.

**خبر خوش این است که ما در مجموعه زیمد تنها با دریافت ۱۵۰ هزارتومان برنامه غذایی و رژیم تغذیه با توجه به مشخصات شما ارسال خواهیم کرد تا از مشکلات جسمی و روحی عزیزان شما جلوگیری یا کاسته شود.

دریافت برنامه رژیم غذایی

"*" indicates required fields

منبع
nhselderoptionsoftexas

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا