سلامت روان سالمندانورزش های سالمندان

مزایای ورزش سالمندان بر سلامت روانی آن‌ها

همه ما می‌دانیم که ورزش کمک می‌کند تا ازنظر جسمی متناسب باشیم و از وضعیت عمومی خوبی بهره ببریم. اما آیا از مزایای سلامت روانی ورزش و تاثیر آن بر سلامتی روح و مغز نیز اطلاع دارید؟ طبق مطالعاتی که توسط متخصصان علوم اعصاب در این زمینه انجام شده، انجام تمرینات قدرتی می‌تواند به بهبود فرایند مغز ما کمک شایانی بکند. در ادامه می‌خواهیم درباره مزایای ورزش سالمندان و تاثیر آن بر روی روان و جسم آن‌ها توضیح دهیم.

این مسئله با افزایش سن و شروع روند پیری اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. متخصصان علوم ورزشی معتقدند افراد مسن که به‌طور منظم ورزش می‌کنند در مقایسه با اشخاص دیگر ازلحاظ هر نوع بیماری جسمانی و روانی، آمار پایین‌تری دارند. علاوه بر این، ورزش به درمان اضطراب و افسردگی نیز کمک می‌کند. بسیاری از افراد بر این باورند که با افزایش سن، ورزش اثر خود را از دست می‌دهد. ازاین‌رو، نیازی نیست که افراد سالخورده بدن خود را ورزیده کنند؛ اما این مسئله درست نیست ورزش در هر سنی سلامت روان را بالا می‌برد.

ازنظر کارشناسان بهداشت، ورزش منظم برای افراد مسن بسیار مفید است. این امر نه ‌تنها باعث افزایش سلامت روان آن‌ها می‌شود، بلکه به افزایش طول عمر نیز کمک می‌کند. اگر می‌خواهید ازنظر جسمی، عاطفی و ذهنی متناسب باشید، سعی کنید به‌طور منظم ورزش کنید. ورزش با فعال و سالم نگه داشتن سالمندان باعث بهره‌مندی آنان از سلامت روانی می‌شود، علاوه بر این کمک می‌کند تا به‌طور مستقل زندگی کنند.

مزایای ورزش در سلامت روان از نگاه محققان

با بررسی تحقیقاتی که بر روی زنان سالمند انجام گرفت، اثرات ورزش بیشتر آشکار شد. در این تحقیق زنان بین ۶۵ تا ۷۵ سال را به سه گروه تقسیم کردند. یک گروه روال تمرین و انجام ورزش‌های قدرتی را به‌صورت هفته‌­ای یک‌بار آغاز کردند. گروه دیگر نیز همان روال را دنبال کرد، اما یک روز دیگر در هفته را اضافه کرد. گروه سوم به انجام تمرینات کششی و تعادل به صورت دو بار در هفته پرداختند (البته بدون تمرینات مقاومتی).

پزشکان در نتایج متوجه شدند زنان گروه دوم که دو بار تمرینات قدرتی را انجام داده بودند، سریع‌تر و نرم‌تر از دو گروه دیگر راه می‌روند؛ بنابراین، افزودن روال ورزشی در برنامه هفتگی شما می‌تواند در برنامه سلامتی جسمی و روانی سالمندان منجر به نتایج مثبتی شود.

یک بخش مهم و منظم از زندگی سالمندان باید این باشد که انگیزه انجام ورزش منظم را پیدا کنید. ورزش روزمره به بزرگ‌ترهای ما کمک می‌کند تا از نظر ذهنی قوی شوند و با شرایط روانی مانند افسردگی و اضطراب که در سن آن‌ها بسیار رایج است، مبارزه کنند. در اینجا چند روش وجود دارد که ورزش می‌تواند به سلامت بهتر مغز منجر شود.

مزایای ورزش سالمندان

  1. بهبود کیفیت خواب در سن بالا

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که افراد مسن با آن روبرو هستند کمبود خواب است. هرچه پیرتر می‌شویم، خوابمان به سمت خواب سبک‌تر و کم‌عمق‌تری پیش می‌رود. تحقیقات مختلف ثابت کرده که ورزش کیفیت خواب را تقویت می‌کند. فعالیت بدنی مانند ورزش باعث افزایش زمان خواب عمیق می‌شود که این امر به تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل اضطراب و استرس کمک می‌کند. علاوه بر این، یکی دیگر از مزایای ورزش سالمندان این است که باعث می‌شود احساس خستگی کنید و در نتیجه خواب طولانی‌تر و آرام‌تری داشته باشید.

  1. حفظ سطح مواد شیمیایی در مغز

مواد شیمیایی مغز یا انتقال‌دهنده‌های عصبی وظیفه کنترل احساس ما از نظر جسمی و همین‌طور ذهنی را بر عهده دارند. این مسئله در مورد جوانان و افراد مسن به یک اندازه صدق می‌کند. ورزش منظم تولید مواد شیمیایی مغز، از جمله دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین را تحریک می‌کند. ورزش منظم باعث آزاد شدن این مواد شیمیایی در مغز می‌شود که به ما در بهبود کیفیت زندگی کمک می کند.

به‌عنوان مثال ورزش، تولید نوراپی نفرین را تحریک کرده که اثر گذاری استرس در بدن ما را کم می‌کند. از طرفی نیز با آزاد شدن سروتونین تأثیر مهمی بر آرامش مغز و بدن ما می‌گذارد. مزایای ورزش سالمندان در اینجا آن قدر پررنگ است که می‌توان این مورد را جز مهم‌ترین تأثیرات ورزش بر سلامت روان به‌حساب آورد. ورزش منظم برای افراد سالخورده با حفظ سطح مواد شیمیایی مغز باعث کاهش علائم اختلالات خلقی، کاهش استرس و احساس آرامش می‌شود.

  1. افزایش سطح انرژی

خستگی در بین سالمندان بسیار متداول است؛ اما برخلاف باورهای عامیانه ورزش نه‌تنها باعث خستگی در بدن نمی‌شود بلکه سطح انرژی را افزایش می‌دهد. یک پیاده‌روی ساده در هوای تازه نه‌تنها حالتان را عوض می‌کند بلکه سطح انرژی را افزایش می‌دهد. در حین ورزش، ما از انرژی ذخیره‌شده در بدن استفاده می‌کنیم. در حالی که نشستن و بی‌تحرکی تغییری در وضعیت خستگی ایجاد نمی‌کند. از مزایای ورزش سالمندان در این مورد درگیر شدن در فعالیت‌های بدنی و فعال شدن انرژی است.

  1. کاهش تنش عضلانی

گرفتگی عضلانی و ماهیچه یکی دیگر از مشکلات متداولی است که افراد مسن با آن روبرو هستند. حالت نیمه انقباضی طولانی مدت در عضلات منجر به گرفتگی می‌شود؛ درنتیجه منجر به درد و اسپاسم عضلات است. یکی از دلایل عمده فشار در عضلات ورزش نکردن است. علاوه بر این، با افزایش سن، افراد کم کم توده عضلانی و قدرت بدنیشان تحلیل می‌رود.

سالمندانی که زمان بیشتری، در حالت کم‌تحرکی هستند، با مشکلات عضلانی بیشتری هم روبرو هستند. عضلاتی که دچار گرفتگی می‌شوند معمولاً فاقد اکسیژن و مواد مغذی حیاتی هستند. از مزایای ورزش سالمندان این است که باعث افزایش جریان خون به سلول‌های ماهیچه‌ای و افزایش اکسیژن‌رسانی در ماهیچه‌ها می‌شود.

  1. کاهش خطر سقوط

خطر سقوط در سالمندان بسیار زیاد است. سقوط نه‌تنها باعث آسیب جسمی به بدن می‌شود، بلکه استقلال سالمندان را نیز مختل می‌کند و از این جهت بسیار خطرناک است. نکته مهم این است که مدت زمان بهبودی بعد از سقوط با افزایش سن بالا می‌رود. ورزش منظم یا پیگیری یک روال ورزشی پیشگیری از سقوط، قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات را افزایش می‌دهد. تمرینات بدنی منجر به تراکم بهتر استخوان می‌شوند و با قوی‌تر شدن استخوان‌ها خطر ابتلا به شکستگی و پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. در واقع از مزایای ورزش سالمندان بهبود هماهنگی، تعادل و درنتیجه کاهش خطر سقوط است.

  1. افزایش شادی و تقویت جذابیت

ورزش منظم باعث ایجاد حس مثبت در زندگی می‌شود به‌طوری‌ که احساس شادی را بالا می‌برد. ورزش باعث آزاد شدن هورمون شادی «دوپامین» در مغز می‌شود. این هورمون برای احساس خوشبختی بسیار ضروری است. مطالعات نشان می‌دهد که با افزایش سن، سطح دوپامین در مغز ما کاهش می‌یابد؛ این مسئله اهمیت ورزش منظم برای سالمندان را به‌خوبی نشان می‌دهد.

  1. کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که عدم تحرک احتمال بروز دمانس (زوال عقل) را در بین سالمندان را افزایش می‌دهد. این موضوع نیاز به مراقبت از بیمار در مراحل بعدی را به همراه دارد. آلزایمر اختلالاتی را در قدرت تشخیص و قضاوت فرد ایجاد می‌کند و همچنین حافظه را کاهش می‌دهد. ورزش منظم باعث افزایش جریان خون به مغز می‌شود، در نتیجه سلول‌ها را سالم نگه می‌دارد. علاوه بر این، ورزش تولید مواد شیمیایی مغز و فاکتورهای رشد را افزایش داده که منجر به سالم نگه داشتن سلول‌های موجود می‌شود. همچنین به رشد سلول‌های جدید مغز کمک می‌کند که بر افزایش حافظه و کنترل تفکر بسیار اثر گذار است.

افزایش تعاملات اجتماعی کهنسالان

  1. افزایش تعاملات اجتماعی

این مسئله که آیا شما به یک گروه پیاده روی می‌پیوندید یا به کلاس‌های بدن‌سازی گروهی می‌روید می‌تواند ورزش را به یک رویداد اجتماعی جالب تبدیل کند. حفظ روابط اجتماعی محکم در دوران پیری برای بزرگ‌سالان مهم است تا احساس کنند هدف‌دارند و مانع تنهایی یا افسردگی می‌شود. نکته مهم این است که نوع ورزشی را که دوست دارید پیدا کنید، دیگر احساس نمی‌کنید که یک کار اجباری را انجام می‌دهید.

سخن آخر

ورزش منظم برای همه بدون توجه به سن ضروری است. ورزش با کاهش استرس، افسردگی و اضطراب سلامت روان سالمندان را تضمین می‌کند. تا اینجا مزایای ورزش سالمندان و تاثیر ورزش بر سلامت روان روشن شد. اگر شما هم به سلامتی و شادی خود اهمیت می‌دهید، مطمئن شوید که بخشی از زندگی روزمره خود را صرف ورزش می­‌کنید.

افراد مسن می‌توانند حداقل ۳ بار در هفته در باشگاه آهسته بدوند و ورزش کنند تا از آمادگی جسمی و سلامت روانی خود اطمینان حاصل کنند. این در حالی است که سالمندانی که قبلاً هرگز به‌طور منظم ورزش نکرده‌اند می‌توانند ورزش‌های ملایم دیگری را امتحان کنند، مانند تمرین‌های تای چی یا پیاده روی. هر یک از این فعالیت‌ها می‌تواند به تقویت سلامت روانی و بهبود کیفیت کلی زندگی یک فرد مسن کمک کند.

منبع
ptandme

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن