A
اطلاعات کاربردی سالمندان

مراقبت های بعد از عمل قلب باز در بیمارستان و منزل سالمندان

مراقبت های قبل از عمل از اهمیت بالایی برخوردار است و دسته کمی از اهمیت خود عمل و مراقبت های بعد از آن ندارد چربیمارآمادگی روحی و جسمی بیمار قبل از عمل در روند بیهوشی و نتیجه نهایی جراحی بسیار موثر است؛ پس به خوبی تمام نکات پیش از عمل را رعایت کنید.

انجام مراقبت های بعد از عمل هم از آنجایی که ارتباط مستقیمی با طول دوره نقاحت و نتیجه نهایی جراحی دارد بسیار حائز اهمیت است پس اگر خودتان هم توان و وقت کافی برای انجام مراقبت را ندارید حتما برای بیمارتان یک پرستار مجرب استخدام کنید و او را با پزشک بیمارتان در ارتباط بگذراید. حتما برای نوبت جراحی به موقع در بیمارستان یا کلینیک مشخص شده حاضر شوید.

انتخاب همراه مناسب برای بیمار هنگام جراحی و پرستار یا همراه مناسب برای مراقبت های بعد از عمل را مدنظر قرار دهید.

مراقبت های بعد از عمل قلب باز در منزل

توجه به لیست مراقبت های بعد از عمل که پزشک به بیمار می‌دهد دستورات لیست را به خوبی مطالعه کرده و به صورت تمام و کمال اجرا کنید؛ این موارد مستقیما با طول دوره نقاهت در ارتباط بوده و در نتیجه نهایی عمل هم تا حد زیادی تاثیر گذار است.

مواظبت از زخم های باقی مانده از جراحی

مراقبت از محل برش های جراحی باید با تعویض مرتب پانسمان و شست و شوی محل با آب و صابون طبق توصیه پزشک صورت پذیرد. اگر بیمار شما دیابت دارد با دقت و تعداد دفعات بیشتر محل زخم را مورد برسی قرار دهید و حواستان باشد نشانه های عفونت اعم از، درد، قرمزی، التهاب در ناحیه زخم و یا تب کردن بیمار پیش نیامده باشد و در صورت وجود پزشک را مطلع کنید.

تحرک و نرمش مدتی بعد از عمل

در طول دوره ی نقاحت یا پس از اتمام آن هر موقع که دیدید بیمار از حال جسمی و روحی مناسب تری برخوردار است او را به انجام فعالیت و نرمش های ملایم تشویق کنید. در رابطه با فعالیت های بدنی مجاز بعد از عمل جراحی از پزشک مربوطه سوال کنید.

مراقبت های غذایی بعد از عمل
برنامه رژیم غذایی بیمار باید کامل باشد و تمامی گروه های غذایی را شامل شود تا در آن دوران بیمار دچار کمبود هیچ ماده ی غذایی نشود. درصورتی که پزشک ماده غذایی را منع کرده باشد آن را از برنامه حذف کنید.

مصرف مواد غذایی با منابع پروتئینی

مواد غذایی سرشار از چربی اشباع برای آنهایی که به تازگی تحت جراحی قلب بوده اند مناسب نیستند. مانند: گوشت قرمز، چربی حیوانی و چربی‌های لبنیات موارد مجاز: ماهی، گوشت بلدرچین، سینه مرغ

مصرف میوه‌ها و سیزیجات

کلا میوه ها سبزیجات بدلیل سرشار بودن ارپز مواد معدنی و ویتامین ها و… و اینکه سطح سیستم ایمنی بیمار را بالا نگه می‌دارند، حتما باید در برنامه غذایی بیمار تحت جراحی قلب چه قبل از عمل چه بعد از عمل قرار گیرد. مورد توصیه شده: سیر، دارای پتاسیم و خاصیت ایمونومدولاتوری به شدت مفید برای جلوگیری از عفونت و مانع لخته شدن خون است.

مصرف غذاهای با منابع سبوس‌دار

از آنجایی که بیماران تحت جراحی تا مدتی پس از عمل تحرک کافی ندارند و مصرف داروی آنها افزایش یافته قطعا دچار ضعف در دستگاه گوارش می‌شوند و برای جبران این مشکل استفاده از این دسته غذاها که به تقویت دستگاه گوارش می‌پردازند توصیه شده:

از آنجاییکه مواد غذایی مصرفی عادی ما به میزان لازم با سبوس غنی نشده می‌توانید سبوس های فراوری شده را تهیه کرده و به غذای این عزیزان بیافزایید. 

مراقبت های قبل از عمل جراحی قلب باز

مراقبت های قبل از عمل قلب باز در سالمندان

مراقبت های روانشناسی قبل از عمل

چون معمولا سالمندان قبل از عمل های جراحی دچار استرس میشوند؛ سعی کنید با توضیح کامل شرایط عمل، مدت زمان بیهوشی، دوره ی نقاهت و… از استرس آنها بکاهید. هم چنین قرار های عیادت از بیمار را باتوجه به روحیات خودش در صورت تمایل برای بعد از عمل تنظیم کنید.

انجام آزمایشات پزشکی قبل از عمل

طبق دستور پزشک معالج آزمایشات لازم برای جراحی را در یک آزمایشگاه معتبر انجام دهید چراکه نتیجه آن مجوزی برای انجام جراحی و بیهوشی خواهد بود.

رعایت نکات بهداشتی قبل از عمل

بیمار را حمام کنید و موهای محل جراحی را شیو کنید تا امکان عفونت پس از عمل را به حداقل برسانید.

قطع مصرف سیگار و مشروبات الکی قبل از عمل

اگر بیمار مصرف موارد فوق را دارد از ۲۴ ساعت قبل از عمل مصرف را قطع کند.

بالا بردن سیستم ایمنی بیمار قبل از عمل

با رعایت یک سری نکات تغذیه ای و…سیستم ایمنی بدن بیمار را بالا ببرید. رعایت نکات اختصاصی قبل از عمل به دستور پزشک، ناشتا بودن بیمار برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل و…

نکات مهم در رابطه با بیمار را مجدد به پزشک یاد آوری کنید

اعم از، حساسیت های دارویی و بیمارهای زمینه ای و داروهای مصرفی توسط بیمار و…

انتخاب همراه مطمئن و کار آمد برای بیمار

همراه بیمار ترجیحا فردی جوان و آگاه به شرایط بیمار باشد تا هم در پر کردن فرم های قبل از عمل کارآمد باشد هم در صورت لزوم تهیه موارد ضروری به خوبی عمل کند و پس عمل به خوبی در کنار بیمار حاضر شود.

عوارض عمل قلب باز در سالمندان

برخی از عوارض شایع عمل قلب باز بطور معمول در ساعات و روزهای اولیه بستری شدن در بیمارستان بهبود می یابند و بیمار بطور دقیق برای عوارض عمل قلب باز توسط پرسنل بیمارستان و از طریق انجام تست های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می گیرد.

خونریزی بعد از عمل قلب باز

ممکن است در محل برش جراحی یا منطقه ای از قلب که در آن عمل جراحی انجام می شود رخ دهد.

ریتم قلب غیر طبیعی

در موارد نادر یک پیس میکر خارجی موقتی، و یا داخلی دائمی ممکن است برای اصلاح این مشکل لازم باشد.

آسیب ایسکمیک قلب

آسیب به بافت قلب ناشی از کمبود جریان خون به قلب

مرگ

خطر مرگ در جراحی که در آن قلب متوقف گردیده است در هر روشی افزایش می یابد.

لخته شدن خون

لخته خون ممکن است در داخل و اطراف قلب شکل گرفته یا از طریق جریان خون حرکت نماید.

سکته مغزی

اغلب توسط لخته هایی که در خون بعد از عمل جراحی شکل گرفته اند، ایجاد می شود.

از دست دادن خون

در برخی موارد، یک انتقال خون ممکن است لازم باشد.

تامپوناد قلبی، تامپوناد پریکارد

یک بیماری تهدید کننده زندگی که در آن پریکارد، کیسه اطراف قلب، پر از خون می شود .

بعد از عمل قلب باز چه بخوریم؟

پروتئین بدون چربی

پروتئین های بدون چربی، یکی از بهترین گزینه ها در رژیم غذایی بعد از جراحی قلب باز هستند. پروتئین ها، آمینو اسیدهایی دارند که می توانند به بازسازی بافت کمک کنند. اسیدهای آمینه همچنین می توانند سبب تولید کلاژن و در نتیجه، محافظت از پوست شوند؛ بنابراین، این مواد غذایی برای جلوگیری از ایجاد عفونت در زخم های حاصل از جراحی اهمیت دارند.

منابع مختلفی برای دریافت این ماده مغذی وجود دارد برخی افراد از گوشت هایی مانند گوشت خوک، مرغ و.. غذاهای دریایی برای تامین پروتئین بدون چربی استفاده می کنند. اما مصرف گوشت، تنها راه برای ورود پروتئین بدون چربی به بدن نیست.

غلات سبوس دار

بلغور جو دوسر، نان های سبوس دار،مصرف انواع برنج، مانند برنج وحشی، برنج قهوه ای

لبنیات کم چرب

محصولات لبنی کم چرب نیز حاوی پروتئین هستند، اما مزیت دیگری برای بیماران در دوران نقاهت بعد از جراحی دارند. افزودن لبنیات به غذا و مصرف آن ها به صورت مجزا، جهت تکمیل مواد مغذی و دریافت میزان کالری مورد نیاز روزانه، غالبا بسیار آسان است.

اغلب افراد، اشتهای خود را بعد از جراحی از دست می دهند، یا شدیدا خسته اند و نمی توانند غذاهای متنوعی مصرف کنند. مصرف ماست،گزینه خوبی است

افزودن مقداری پنیر محلی به چند برش هلو، به راحتی می تواند آن را از یک میان وعده ساده، به یک ناهار سبک تبدیل کند. اگر هنوز هم به دریافت کالری بیشتری نیاز دارید، اسموتی شیر بدون چربی و میوه یا مقداری پودر پروتئین می تواند گزینه مناسبی باشد.

میوه ها و سبزیجات، بخش مهمی از هر رژیم غذایی را تشکیل می دهند.

عمل قلب باز سالمندان

مراحل انجام عمل جراحی قلب باز

  • بیهوشی
  • برش جراحی
  • برش تمام یا قسمتی از قفسه سینه
  • هنگامی که قلب قابل مشاهده گردید، بیمار ممکن است به یک دستگاه بای پس قلب و ریه متصل شود. دستگاه خون را از قلب دور می کند به طوری که جراح بتواند عمل را انجام دهد. برخی از روش های جدیدتر از این دستگاه استفاده نمی کنند.
  • جراح از یک رگ و یا عروق سالم استفاده می کند تا یک مسیر جدید در اطراف شریان مسدود شده ایجاد کند.
  • جراح سینه را با سیم بسته، و این سیم ها را در داخل بدن قرار می دهد.
  • برش اصلی بخیه می گردد.
  • گاهی اوقات آبکاری استرنوم sternal plating برای افراد در معرض خطر، از جمله افراد با سن بالا و یا افرادی که جراحی های متعدد داشته اند انجام می شود. این زمانی است که سینه با ورق های کوچک تیتانیوم پس از عمل جراحی دوباره متصل می گردند.

مدت زمان بیهوشی بعد از عمل قلب باز

به طور متوسط پروسه عمل جراحی قلب باز بین ۴ تا ۶ ساعت ممکن است به طول بکشد.

خطرات عمل قلب باز برای افراد مسن

عمل قلب باز تهاجمی ترین روش جراحی قلب است که در آن سینه را برای جراحی می شکافند و عمل جراحی را روی عضلات، دریچه ها و یا شریان های قلب انجام می دهند. به طور یقین خطرات عمل قلب باز در سن بالا بیشتر خواهد بود.

بررسی دقیق تر خطرات عمل قلب باز در سن بالا

فکر داشتن جراحی برای سالمندان می تواند ترسناک باشد . آن هم جراحی قلب باز که یک روش تهاجمی است. آیا سوال اینجاست می توان از درمان جایگزینی استفاده کرد؟ در اکثر موارد ، خیر. چرا که عمل قلب باز غول آخر مبارزه با بیماری های قلبی است و اغلب راهی به غیر از این نیست.

این درست است که خطرات عمل قلب باز در سن بالا بیشتر و عوارض بعد از جراحی به مراتب بیشتر از جوانان است اما این بدان معنی نیست که سالمندان باید بدترین حالت ممکن را در نظر داشته باشند فقط به خاطر آنکه جوان نیستند.

اما خبر خوب برای افرادی که در سن شان بالا است و از خطرات عمل قلب باز در سن بالا می ترسند این است که با پیشرفت علم ریسک بسیار پایینی منتظر شماست. پس نا امید نباشید و اگر قرار است جراحی داشته باشید و دکتر شما راه دیگری را برای شما مناسب نمی بیند ، نترسیدو تن به جراحی بدهید .

خطرات عمل قلب باز در سن بالا

  • عفونت زخم قفسه سینه 
  • بودن در معرض بی هوشی
  • حمله قلبی یا سکته قلبی
  • ضربان قلب نامنظم
  • مشکلات ریه یا نارسایی کلیه
  • درد قفسه سینه و تب پایین
  • از دست دادن حافظه
  • لخته خون
  • از دست دادن خون
  • مشکل تنفس
  • ذات الریه

سخن آخر

عمل قلب از آن دسته جراحی هایی بوده که احتیاج به مواظبت های زیادی دارد. در مطالب فوق سعی کردیم بیشتر مراقبت های لازم قبل و بعد از جراحی را توضیح دهیم. اگر بیمار سالمند شماهم ملزم به انجام جراحی قلب شده توجه لازم را به او داشته باشید. اغلب این عزیزان با شنیدن اسم جراحی روحیه خود را باخته و دچار ترس و استرس میشوند و اینجا شما اطرافیان و همراهان وظیفه دارید همانند یک مشاور ابتدا آرامش و روحیه از دست رفته آنها را بازگردانید سپس با شرح کامل شرایط عمل و دوره ی نقاحت بیمار ابهامات بیمار را رفع کرده و او را آماده کنید. بعد از عمل هم تلاش کنید با تقویت از نظر تغذیه ای و تشویق آنها به ورزش و تحرک روحیه و وضعیت جسمی شان را تقویت کنید.

سوال متداول 

آیا احتمال مرگ در عمل قلب باز وجود دارد؟

امروزه، تعداد بیمارانی که جراحی قلب باز انجام می‌دهند رو به کاهش است. بیمارانی که جراحی قلب باز انجام می‌دهند تا ۱۰ سال کاملاً سلامت هستند، ولی بعد از این زمان احتمال مرگ ناگهانی در آن‌ها تا میزان ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.  طبق تحقیقات افرادی که در ماه‌های اولیه پس از عمل قلب باز زنده مانده‌اند می‌توانند به روال عادی زندگی خود برگشته و کیفیت زندگی خوبی داشته باشند. 

آیا افرادی که دیابت دارن می‌توانند عمل قلب باز انجام دهند؟

جراحی قلب برای افراد دیابتی بلامانع نیست، اما ما به شما توصیه می کنیم که اگر دیابت دارید، قبل از آن که برای انجام عمل قلب باز اقدام کنید، باید بیماری دیابت خود را درمان کنید.

خطرناک ترین نوع عمل قلب چیست؟

می‌توان عمل جراحی پیوند قلب را نام برد بدلیل مسائل و مشکلات زیادی که بعد از این نوع جراحی برای بیمار بوجود می آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا