تغذیه و مکمل

دستور پخت غذاهای گیاهی برای سالمندان

در بسیاری از جوامع، شاهد این هستیم که سالمندان بیشتری نسبت به سال­های قبل، زندگی سالم­تری دارند و احساس نشاط و شادابی بیشتری می‌کنند. این موضوع یک دلیل واضح دارد؛ این افراد از سال­های قبل از ورود به دوره سالمندی سبک زندگی خود را تغییر داده‌اند. ما دستور پخت غذاهای گیاهی را در ادامه آموزش خواهیم داد.

در غذاهای مصرفی بیشتر به دنبال سبک و رژیم گیاهخواری بوده‌اند، از مصرف غذاهای پرکالری، چرب و پر نمک دوری کردند و در کنار تمام این موارد، ورزش و تحرک بدنی را چاشنی زندگی سالم خود کرده‌اند.

این تغییر در روحیات و زندگی با نشاط سالمندان باعث شده که خیلی از افراد در جوامع مختلف، حتی از سنین جوانی به سمت غذاهای گیاهی گرایش پیدا کنند.

اما این درست است که سالمندان تغییر سبک غذایی داشته باشند؟ در صورتی که از سال­‌ها قبل وارد فرآیند مصرف غذاهای گیاهی نشده‌اند، الان در این سن استفاده از غذاهای گیاهی صحیح است؟

مطالعات و تحقیقات نشان داده که سالمندانی که در رژیم غذایی خود، بیشتر از غذاهای گیاهی استفاده کرده­‌اند و مصرف محصولات حیوانی را کاهش داده‌اند، زندگی سالم­تری را تجربه می‌کنند.

استفاده از غذاهای گیاهی در رژیم این افراد، موجب کاهش کلسترول، چربی و فشار خون، کاهش بیماری های قلبی و عروقی، کاهش میزان قند در افراد دیابتی و کاهش وزن که نتیجه آن کاهش دردهای رماتیسم و زانو درد است.

درمان زانو درد در سالمندان؛ ۱۲ توصیه پزشکی + [فیلم آموزشی]

اما قبل از اینکه سالمند شما به مصرف غذاهای گیاهی روی آورد، بهتر است از یک نکته مهم غافل نشوید؛ سالمند نیاز به دریافت ویتامین­‌ها و مواد معدنی هستند که باید بیشتر آن توسط غذاهای مصرفی دریافت شود.

در نتیجه سعی کنید از مواد مختلفی در طبخ غذاهای گیاهی استفاده کنید تا بدن سالمند دچار کمبود ویتامین نشود.

اگر شما در خانه، سالمند عزیزی دارید که وظیفه مراقبت و نگهداری از او برعهده شماست، یا پرستاری هستید که شغل­تان ایجاب کرده تا با سالمندان زیادی در ارتباط باشید، پیشنهاد می­کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

به دلیل اهمیت این موضوع، زیمد تصمیم گرفته است که دستور پخت غذاهای گیاهی که برای سالمندان مفید است را برای شما گردآوری کند. در نتیجه، این مقاله می‌تواند به شما در امر نگهداری از سالمند و تضمین سلامتی او به شما کمک کند.

چند دستور پخت غذاهای گیاهی

طرز تهیه مرغ تایلندی

ابن غذا برای افرادی مناسب است که به دنبال یک رژیم سالم و کم روغن هستند. در این دستور غذایی، از سبزیجات مختلف در کنار سینه مرغ، برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن سالمندان استفاده شده است. در نتیجه برای طبخ این غذای خوشمزه و البته سبک و سالم به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

  • سینه مرغ ورقه‌ای شده: ۲۵۰ گرم
  • فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد کوچک
  • هویج خلالی شده: ۲ عدد متوسط
  • لوبیا سبز خرد شده: ۱۰۰ گرم
  • پیازچه خرد شده: ۴ عدد
  • سیر: ۱ حبه
  • سس سویا: ۱ قاشق سوپ­خوری
  • زنجبیل تازه رنده شده: ۱ قاشق مرباخوری
  • روغن زیتون، گشنیز، نمک و فلفل: به میزان لازم

در ابتدا سیر و زنجبیل را به صورت ریز خرد کرده یا آن­ها را رنده کنید. در قابلمه‌ای کمی روغن بریزد و سیر و زنجبیل را اضافه کنید. کمی که تفت خورد، سینه ورقه‌ای شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس تمام سبزیجات را اضافه کرده و نمک، سس سویا را اضافه کنید. زیر شعله را کم کرده و درب قابلمه را بگذارید تا تمام مواد با یکدیگر بپزند. در انتها می‌توانید با کمی گشنیز غذا را تزیین کنید.

این غذا منبع بسیار عالی برای دریافت فیبر است. از طرفی سالمندان نیاز دارند که به صورت روزانه، حدود ۶۵ گرم پروتئین دریافت کند که بهترین گزینه سینه مرغ است.

سالمند شما می‌تواند این غذا را همراه با نان یا برنج میل کند.

دستور پخت غذاهای گیاهی ، سوپ گیاهی عدس

انواع سوپ‌­های سبزیجات می‌تواند گزینه خوبی برای غذاهای گیاهی سالمندان باشد. فقط در طبخ سوپ دقت کنید که مدت زمان پخت باید کم باشد، چرا که اگر سبزیجات به مدت زیادی حرارت ببیند، تمام ویتامین و خواص خود را از دست می‌دهد. سعی کنید برای طبخ سوپ‌ها، از حبوبات مختلفی استفاده کنید تا ارزش غذایی سوپ بالاتر رفته و ویتامین های مختلفی را در بدن سالمند جبران کند.

یکی از بهترین سوپ‌هایی که می­توانید برای سالمند خود آماده کنید، سوپ عدس است. این غذا برای سالمندانی که رژیم غذایی کاهش قند و کنترل دیابت دارند، بسیار مناسب است.

در طبخ این سوپ، از عدس قرمز (دال عدس) استفاده شده است. دال عدس به نسبت عدس، هضم راحت­تری داشته و سالمند بعد از میل کردن آن، دچار نفخ و گاز معده نخواهد شد. برای طبخ سوپ عدس به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

  • عدس قرمز: ۲۰۰ گرم
  • هویج نگینی خرد شده: ۱ عدد متوسط
  • آب مرغ: ۱.۵ لیتر
  • پیاز: ۱ عدد
  • سیر: ۲ حبه
  • روغن زیتون، نمک و فلفل: به میزان لازم
  • برگ کرفس یا برگ نعنا: مقداری برای تزیین

برای تهیه این سوپ فوق­‌العاده خوشمزه و البته پر ویتامین، در ابتدا عدس را بشویید و نیم ساعت اجازه دهید خیس بخورد. پیاز را به صورت نگینی و سیر را خیلی ریز خرد کرده و با سیر کمی تفت دهید. می‌توانید در صورت عدم دسترسی به روغن زیتون، از روغن مایع استفاده کنید. هویج نگینی خرد شده را به پیاز داغ اضافه کرده و کمی تفت دهید. کمی نمک، فلفل و در نهایت دال عدس شسته شده را اضافه کنید.

در انتها آب مرغ را اضافه کرده، درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید که غذا بپزد و جا بیفتد. مدت زمان پخت این غذا حدود نیم ساعت است و بعد از آن می‌توانید با برگ کرفس یا برگ نعنا آن را تزیین کنید.

دال عدس نیاز به خیس کردن ندارد، اما جهت اطمینان و کاهش دردهای معده سالمندان پیشنهاد می‌شود کمی عدس را خیس کنید.

طرز تهیه کوکوی اسفناج

در رژیم های غذایی گیاهی، خیلی از افراد نگران این هستند که با کاهش مصرف گوشت قرمز، بدن آن­ها دچار کم­خونی و فقر آهن شود. برخی از سبزیجات، میوه­‌ها و غلات می‌تواند نیاز بدن به مواد غذایی آهن­‌ساز را جبران کنند. یکی از این سبزیجات، اسفناج است.

اسفناج منع غنی از فیبر، آهن و ویتامین­‌های دیگر است. در نتیجه، کوکوی اسفناج را حتما در برنامه غذایی سالمندتان قرار دهید تا بدن او دچار فقر آهن نشود. برای تهیه این غذای خوشمزه و مقوی به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت.

  • تره فرنگی ریز شده: ۲ عدد
  • پیازچه ریز شده: ۴ عدد
  • اسفناج تازه خرد شده: ۲۰۰ گرم
  • سبزی کوکو (برای عطر بهتر غذا): ۱۵۰ گرم
  • روغن مایع مخصوص سرخ کردنی: به اندازه لازم
  • تخم مرغ: ۵ عدد
  • گردو خرد شده: ۳ عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

برای تهیه این غذای آسان و البته سالم، در ابتدا تمام سبزیجات را خرد کنید. سبزیجات خرد شده را در کاسه‌­ای بزرگ ریخته و نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید. تخم ­مرغ را در ظرف جداگانه­‌ای شکسته و به سبزیجات اضافه کنید. گردو را خرد کرده و به کاسه اضافه کنید.

مواد داخل کاسه را با هم مخلوط کنید. در تابه‌ مقدار کمی روغن ریخته و اجازه دهید کمی داغ شود. سپس مواد داخل کاسه را به تابه اضافه کرده و اجازه دهید سرخ شود. پس از سرخ شدن یک طرف کوکوی اسفناج آن­ را برگردانید تا سمت دیگر کوکو هم سرخ شود.

این غذا خیلی سریع آماده می‌شود و به دلیل دارا بودن انواع سبزیجات، بدن فیبر بالایی را به دست می‌آورد. پروتئین مورد نیاز بدن سالمند با وجود تخم ­مرغ­‌های موجود در کوکوی اسفناج تامین خواهد شد.

کلام آخر

غذاهای گیاهی علاوه بر اینکه طعم فوق­‌العاده خوشمزه‌­ای دارند، می‌توانند سلامتی سالمند را به ارمغان آورند. فیبر و ویتامین موجود در سبزیجات موجب کاهش بیماری های مختلف در افراد مسن خواهد شد.

بسیاری از پزشکان مصرف غذاهای گیاهی را به سالمندان توصیه می‎کنند تا آن­ها را جایگزین گوشت قرمز، غذاهای سرخ کردنی و چرب، پرکالری و خوش نمک کرده و پس از آن بدن سالم­تری داشته باشند.

اگر شما هم در خانه خود سالمندی دارید که غذای مخصوص به خود را دارد، دستور پخت غذاهای گیاهی که برای او طبخ می‌کنید را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا لیست غذاهای مورد نیاز سالمندان که غذاهای گیاهی را جایگزین غذاهای ناسالم کرده‌‌اند کامل‌­تر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا