A
سلامت روان سالمندان

۵ توصیه برای کسانی که والدین سالخورده دارند

پیری می‌تواند دشوار باشد؛ دشوار برای خود فرد سالمند و همچنین برای اعضای خانواده و فرزندان آنان. شما ممکن است والدین سالخورده خود را در دوره‌ای ببینید که دیگر قادر به داشتن برخی از توانایی های گذشته نیستند، آسیب پذیر شده‌اند و با بیماری های خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

البته صفات هر خانواده‌ای شاید با یکدیگر متفاوت باشد، اما معمولا اکثر خانواده‌ها زمانی که به سمت پیری حرکت می‌کنند چالش‌ها، مشکلات و تغییرات مشابهی دارند. ما سعی کردیم در این مقاله به ۵ توصیه مهم برای فرزندانی که والدین سالمند دارند را که از سمت روانشناسان و مختصصان سالمندی توصیه شده است به شما ارائه دهیم.

نسبت به والدین مسن خود صبور باشید

یکی از مشکلاتی که فرزندان و مراقبان سالمندان گزارش می‌دهند این است که سالمندان به حرف آن ها گوش نمی‌دهند. پیری ممکن است تمایل را برای ساختن یک زندگی سالم را تغییر دهد و حتی دایره توانایی هر فردی را دچار تغییر و چالش کند. بنابراین همیشه سعی کنید به والدین مسن خود احترام بگذارید و این حس را به او بدهید که هنوز فردی مستقل و خود مختار هستند و حق دارند که به امید‌ها، رویاها، و نظرات خود بپردازند و از آن‌ها صحبت کنند.

توصیه متخصصان این است که فرزندان فقط صبر داشته باشند. پیر شدن خیلی آسان نیست و همواره با مشکلات خودش روبرو است. امیدوارم این را از یاد نبرید که شما هم یک روزی این دوره سالخوردگی را تجربه خواهید کرد و با احترام گذاشتن حال حاضر، می‌توانید انتظار احترام را از فرزندان خود در پیری داشته باشید. صبوری به افراد مسن کمک می‌کند تا بهتر تصمیم بگیرند و راه درست را خودشان انتخاب کنید، پس در کنار والدین خود باشید و فقط به آنان کمک کنید و جایشان تصمیم نگیرید.

مراقب دارایی های والدین سالمند خود باشید

حتما توصیه‌ها را در مورد والدین خود جدی بگیرید، به خصوص اگر والدین سالخورده ای دارید که بیماری رو به پیشرفتی دارند و متاسفانه ماه به ماه وضعیت بدتری را تجربه می‌کنند. شما باید برای آینده آماده باشید و به خواسته‌های آنان احترام بگذارید و هچنین از دارایی‌های آنان محافظت کنید.

اهمیت آمادگی و برنامه ریزی برای آینده زمانی مطرح است که پدر و مادر مسن و عزیز شما هنوز قادر به تصمیم‌گیری است بنابراین می‌توانید با اطمینان خاطر برای او، تمام کارهای وکالت، اسناد حقوقی و … را انجام دهید و از تصمیم‌گیری آنان در مورد دارایی‌هایشان مطلع شوید. متاسفانه موارد متعددی دیده شده که دارایی‌های والدین در پیری به یک بحران تبدیل شده و به مسئله‌ای پیچیده منجر می‌شود.

به والدین سالخورده خود عشق بورزید

عشق همواره یکی از نیازهای ساده برای ادامه زندگی است که هرگز تغییر نمی‌کند، بلکه در این دوره والدین حساس‌تر شده و بیشتر به عشق و محبت شما احتیاج دارند. اما مراقب باشید، چون آنان تفاوت بین دوست داشتن و عشق تصنعی را از واقعی به راحتی تشخیص می‌دهند. سعی کنید برای برقراری ارتباط با والدین خود صداقت داشته باشید و همیشه به آنان احترام بگذارید. والدین خود را همواره دوست بدارید و نگذارید تغییرات و بحران‌های سالمندی شما را از عزیزانتان دور کند. آنان را درک کنید و همراه او باشید.

احساس گناه را از والدین سالخورده خود بگیرید

پیری هر یک از افراد به گونه‌ای متفاوت‌تر از باقی افراد است، اما برخی احساسات و تغییرات روانی در اکثر سالمندان مشابه است. یکی از حس‌های مزاحم، احساس گناه است. پیچ‌وخم‌های زندگی هر فردی در گذشته و جوانی، پیچیدگی‌های خاصی را برای شناخت افراد توسط روانشناسان ایجاد می‌کند. اما بیشترین احساس گناهی که برای سالمندان وجود دارد این است که آیا پدر و یا مادر خوبی برای فرزندانشان بوده‌اند یا خیر؟ آیا فرزندان خوبی تربیت کرده‌اند یا خیر؟

بنابراین شما فرزندان با خوب بودنتان می‌توانید یک بار را از دوش والدین خود بردارید و آنان از چرخه احساس گناه خارج کنید. هیچ قانونی برای فرزند خوب یا فرزند بد بودن وجود ندارد و تنها زمانی که شما برای پدر و مادر خود کاری انجام دهید و در زندگی بهترین کارها را در سوابق خود داشته باشید، یکی از بهترین مدافعان والدین خود هستید. همچنین همانطور که در دین ما مسلمانان آمده که به والدین خود نیکی کنید و همواره به آنان احترام بگذارید، بنابراین گاهی بهترین کار برای یک مادر یا پدر دور نشدن از آن‌ها، سر زدن به والدین و حتی یک تماس تلفنی ساده است.

والدین مسن ممکن است این حس را داشته باشند که خیلی کارها را برای شما نکرده و قادر بودند که کارهای بیشتری برای فرزندانشان انجام دهند. شما با رفتار درست و احترام می‌توانید به آنان ثابت کنید که والدین شما هر کاری که می‌توانستند برای شما کرده‌اند و تلاش‌شان کافی بوده است، پس احساس گناه، بی‌معنی است.

والدین مسن خود را راهنمایی کنید

هیچ یک از افراد خانواده یا پرستار و روانشناس نمی‌تواند به تنهایی جاده سالمندی را برای والدین سالمند هموار کند. تمام عناصر کمک کننده و یاری کننده باید به صورت یک مجموعه در اختیار سالمندان باشد تا بهزیستی را به آنان هدیه دهند. فرزندان و نزدیکان والدین سالخورده باید از پزشک، روانشناس و باقی اعضای خانواده مشورت و کمک بگیرند تا ادامه زندگی را برای والدین خود شیرین کنند. کمک گرفتن از کتاب‌های تخصصی، سایت‌های معتبر و مقالات علمی به روز دنیا می‌تواند به آگاهی شما نسبت به مسائل سالمندان بیافزاید. همواره روانشناسان می‌توانند با ارائه تکنیک‌ها و راه‌حل‌های ساده و کاربردی به شما در این امر کمک کنند.

وبسایت تخصصی زیمد به شما کمک می‌کند تا شکاف بین نیازهای سالمندان و آنچه که به عنوان خدمات از دیگران دریافت می‌کنند را بشناسید. ما به خانواده‌ها کمک می‌کنیم تا در دوران پیری ترس، استرس، اضطراب و حتی بیماری‌های کمتری را تجربه کنند. ما برای شما راهنمایی‌ها، تکنیک‌ها، درمان‌ها و اطلاعات ارزشمندی را گردآوری کرده‌ایم تا با یادگیری آن‌ها بتوانیم عصای دست سالمندان و خانواده‌هایشان باشیم.

منبع
arborcompany

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا