A
سلامت جسمی سالمندانسلامت روان سالمندان

تمرین مغز برای سالمندان

مغز انسان به­ طور معمول با افزایش سن، کارایی پیشین خود را ندارد و نمی­تواند عملکرد صحیح گذشته را از خود به­ نمایش بگذارد. از این رو مشاهده میشود که بسیاری از سالمندان در این دوره از زندگی خود با مشکلات حافظه­ای و اختلال حواس روبه‌­رو می­شوند. آلزایمر یکی از بیماری­های عصبی رایجی است که معمولاً در سنین سالمندی فرد را با مشکلات زیادی روبه­رو می­کند. از این روز نیاز است تا از سنین کودکی و جوانی تمرین­های مناسبی را بر روی مغز خود انجام دهید تا در زمان مواجهه با دوران کهنسالی، بتوانید حداکثر توانایی خود را داشته باشید.
تمرین­های مغزی می­توانند از اقدامات کوچک شروع شوند و به­مرور گسترش یابند. مهم­ترین مسئله در ارتباط با تمرین مغز برای سالمندان این است که به سالمندان خود اهمیت دهید و این تمرین­ها را با آن­ها انجام دهید. این کار علاوه بر تقویت مغز آن­ها به شما نیز کمک می­کند تا مغز خود را تقویت نمایید. البته ابن تمرین­ها فقط مختص به سالمندان نیست و کودکان و جوانان نیز نیاز دارند تا از سنین پایین­تر این فعالیت­ها و تمرینات را شروع نمایند.

ورزش مغزی برای سالمندان

تمرین­‌های ساده برای مغز سالمندان

تمرین مغز برای سالمندان می­تواند شامل اقدامات ساده­ای باشد که به­مرور زمان شرایط بهتری را برای حافظه و مغز فرد به­وجود آورد. یکی از این تمرین­های ساده، مسواک زدن با دست مخالف است. به­عنوان مثال اگر شما راست­دست هستید، تلاش کنید که با دست چپ مسواک بزنید. این کار می­تواند تمرکز شما را افزایش دهد. قشر خارجی مغز مربوط به اطلاعات لمسی هستند. این کار به شما کمک می­کند تا سلول­های این بخش به­سرعت بهبود پیدا کنند.

هر انسانی به­طور معمول پس از بیدار شدن از خواب، کارهای معمولی را انجام می­دهد. در این شرایط مغز برای خود یک برنامه­ی روتین و روزانه ایجاد می­کند. یکی از کارهایی که می­تواند به­عنوان تمرین مغز به شما کمک کند، این است که از انجام کارهای تکراری بپرهیزید. به­عنوان مثال اگر همیشه بعد از بیدار شدن تلفن­همراه خود را چک می­کنید، این کار را پس از صرف وعده­ی صبحانه انجام دهید. می­توانید انجام حرکات سبک ورزشی را پس از بیدار شدن امتحان کنید و سلامت جسمی و روحی خود را افزایش دهید. در نهایت قسمت بزرگی از قشر خارجی مغز تمرین می­یابد و به شما کمک می­کند تا بتوانید بهتر از آن استفاده نمایید.

دوش گرفتن یکی از کارهایی است که معمولاً به فرد حس شادابی و سلامتی می­بخشد. یکی از راه­هایی که می­تواند به تقویت سلول­های مغزی منجر شود، دوش گرفتن با چشمان بسته است. این کار ممکن است در ابتدا عجیب به­نظر برسد. اما لمس کردن قسمت­های مختلف بدن با چشمان بسته می­تواند سلول­های مغزی را فعال کند و یک تمرین خوب برای آن­ها به­شمار می­آید.

سیستم بویایی و چشایی شما ارتباط مستقیمی با سلول­های مغزی­تان دارد. از همین رو یکی از راه­هایی که می­توانید مغز خود را تمرین دهید، خوردن غذاهای مختلف یا بوییدن چیزهای متنوع است. طعم­ها و بوهای مختلف، خود درک متفاوتی از پیرامون هر فرد به او می­دهد. مغز برای تشخیص این بو و مزه­ها نیاز دارد تا ورزش و فعالیت داشته باشد. به­همین دلیل توصیه می­شود تا غذاهای مختلفی را تجربه کنید. چرا که غذاها می­توانند هم طعم جدید و هم بوی جدید را به شما بشناسانند و در نهایت سلول­های مغزی شما با این روش تقویت می­شوند.

به­طور کلی انجام کارهایی که به عادت تبدیل شدند، نمی­توانند تمرین خوبی برای مغز شما باشند. به­همین علت سعی کنید عادت­های خود را به­مرور زمان تغییر دهید. به­عنوان مثال اگر هنگام خوردن غذا، جایگاه ثابتی سر میز ناهارخوری دارید، جای خود را تغییر دهید و سعی کنید روز­های مختلف، جایگاه­های مختلفی را امتحان کنید. برهم زدن عادت­ها به مغز ما کمک می­کند تا فعالیت بیش­تری داشته باشد و به­مرور ترمیم یا تکثیر شود. این مسئله با این که یک تمرین ساده به­حساب می­آید، تاثیر زیادی را می­تواند بر فعالیت سلول­های مغزی شما داشته باشد. به­همین دلیل انجام آن به بسیاری از افراد، خصوصا میانسالان توصیه می­شود.

آشنایی با افراد جدید نیز از دیگر راه­هایی است که می­تواند به شما کمک کند تا حافظه­ی خود را تقویت نمایید. انسان­های جدی اطلاعات جدید و داستان­های مخصوص به­خود را دارند. شما با آشنایی و معاشرت با این انسان­ها می­تواند اطلاعات مربوط به آن­ها را به­خاطر بسپارید و یک تمرین مغز خوب داشته باشید. این مسئله برای سالمندان می­تواند اهمیت بیش­تری داشته باشد چرا که معمولاً سالمندان به­دلیل کهولت سن، گوشه­گیر و منزوی می­شوند. برقراری ارتباط با افراد مختلف، به­عنوان مثال پیرمردها و پیرزن­هایی که اوقات خود را در پارک می­گذارند، می­تواند علاوه بر بهبود شرایط روحی سالمند شما، به تقویت حافظه­ی او نیز بیانجامد.

از سالمند خود بخواهید تا کتاب­ها را با صدای بلند بخواند یا در یک گروه کتاب­خوانی عضو شود. این کار به او کمک می­کند تا طبق یک برنامه­ی منظم، کتاب­خوانی روزانه داشته باشد. از دیگر راه­های تمرین مغز و تقویت آن موسیقی است. سالمندان و سایر افراد می­توانند با نواختن موسیقی یا آواز خواندن در کنار لذت بردن از آن، حافظه­ی خود را تقویت کنند.

سایر تمرین‌­های مغزی که به زمان بیش­تری نیاز دارند

علاوه بر تمرین­های ساده­ی مغزی که پیش از این گفته شد، تمرین­های دیگری وجود دارند که نیاز است شما زمان بیش­تری را صرف آن­ها نمایید. به­طور معمول در حین انجام این تمرین­ها پس از مدتی، رشد و تقویت سلول­های مغزی خود را مشاهده خواهید نمود. از این رو معمولاً پزشکان توصیه می­کنند که فرد با ورود به دوران میانسالی، تمرین مغز برای سالمندان را جدی بگیرد و از بروز اتفاقات و مشکلات جدی­تر در دوران پیری خود جلوگیری نماید که در ادامه به این تمرین­ها اشاره می­کنیم.

یکی از این تمرین­ها یادگیری یک زبان جدید است. یک زبان جدید کلمات، عبارات و جمله­های جدید را به مغز شما وارد می­کند. شما با استفاده از این کلمات و عبارات این مفاهیم را در طول زمان به­یاد می­آورید و در نتیجه در ذهن شما باقی خواهد ماند. این کار مثل این است که سلول­های مغزی شما در حال ورزش کردن باشد. اما نکته­ای که می­توان به آن اشاره نمود این است که معمولاً کمتر پیش می­آید که افراد در سنین پیری به دنبال آموختن زبان جدیدی باشند. از همین رو توصیه می­شود که پیش از آغاز این دوره از زندگی، به فکر یاد گرفتن زبان جدید باشید و از آن استفاده نمایید.

مراقبه و مدیتیشین یکی از بهترین راه­هایی است که می­تواند فرد را به صلح و آرامش درونی برساند. این آرامش فرد را در شرایط پایداری قرار می­دهد. معمولاً بسیاری از مشکلات حافظه به­دلیل آشفتگی و حواس­پرتی به­وجود می­آیند. اما شما می­توانید با استفاده از مدیتیشن آرامش کافی داشته باشید و در نتیجه­ی آن حافظه­ی خود را تقویت کنید. بسیاری از کلاس­های گروهی سالمندان را به انجام این کار تشویق می­کنند و سعی می­کنند آن­ها به درک درستی از وضعیت جسمانی و روانی خود در سنین پیری برسانند.

اعداد، به­خاطر سپردن آن­ها و محاسبات عددی می­توانند یکی از اساسی­ترین راه­ها برای تقویت سلول­های مغزی شما باشند. اگر کار شما به گونه­ای است که با اعداد و محاسبات سر و کار دارید، سعی کنید کمتر از ماشین حساب استفاده کنید و محاسبات عددی و ریاضی خود را تا جای ممکن به­صورت ذهنی انجام دهید. در ادامه نیز می­توانید هنگام برقراری تماس تلفنی با افراد، به­جای استفاده از شماره­های ذخیره شده، شماره­ی آن­ها را به­خاطر بسپارید. البته برای این کار اطمینان داشته باشید که این شماره­ها را در جایی ثبت نموده­اید و پس از آن مغز خود را به این وسیله با اعداد تمرین دهید.

در تمرین مغز برای سالمندان و استفاده­ مفیدتر از زمان خود، سعی کنید به کارهای هنری بپردازید. کارهای هنری در کنار روحیه­بخشی و اثرگذاری که دارند، می­توانند باعث رشد و تقویت سلول­های مغزی شما شوند. معمولاً هنرمندان به­دلیل استفاده از قدرت تصور و تفکر خود، مغز فعالی دارند. از همین رو به افراد مختلف، خصوصا در سنین میانسالی و سالمندی توصیه می­شود تا به کارهای هنری روی بیاورند و تمرین­های مغزی مفیدی انجام دهند.

یکی از مهم­ترین نکاتی که روی تمام ابعاد زندگی شما می­تواند تاثیر بگذارد، خوابیدن صحیح است. هیچ چیز به اندازه­ی خواب صحیح نمی­تواند بدن شما را در وضعیت ترمیم قرار دهد. بدن ساعاتی از شبانه­روز نیاز به استراحت مطلق دارد. به­همین دلیل توصیه می­شود که به این مسئله بیش از پیش اهمیت دهید. خواب صحیح وابسته به دوره­ی سنی خاصی نیست و تمام افراد باید به آن اهمیت دهند. اما معمولاً بی­خوابی یا داشتن خواب ناصحیح بیش از هر کس دیگری کودکان و سالمندان را به­خطر می­اندازد. از همین رو توصیه می­شود تا برای داشتن مغزی سالم­تر درست بخوابید و ساعت خواب منظمی داشته باشید. این یکی از راه­هایی است که به­مرور زمان نتیجه­ی خوب آن را خواهید دید.

تغذیه در ابعاد مختلف زندگی شما می­تواند نقش اساسی ایجاد کند. یک بدن با تغذیه­ی سالم می­تواند توانایی­های زیادی داشته باشد. علاوه بر برنامه­ی صحیحی که هر فرد باید برای زندگی خود داشته باشد، موادغذایی و خوراکی­های زیادی وجود دارند که می­توانند حافظه­ی شما را تقویت نمایند. در کنار این موادغذایی و خوراکی­های مفید، مواد دیگری هستند که باید از خوردن آن­ها پرهیز نمایید. این غذاها علاوه بر مضر بودن برای سلامت بدن، می­توانند تاثیرات مخربی برحافظه و سلول­های مغزی فرد داشته باشند. از همین رو توصیه می­شود تا برای داشتن بدنی سالم­تر و تقویت سلول­های مغزی، از خوردن غذاهای نامناسب و فست­فودها بپرهبزبد.

ورزش کردن به­عنوان یکی از عملی­ترین راه­کارها برای داشتن مغزی سالم به­شمار می­رود. همان­طور که می­دانید ورزش کردن می­تواند تاثیرات گسترده­ای بر بدن شما داشته باشد. این تاثیرات روح و روان شما را نیز در بر می­گیرد. مهم­ترین نکته­ای که در ارتباط با ورزش کردن می­توان به آن اشاره نمود، بالا رفتن ضربان قلب و سطح اکسیژن بدن است. بالا رفتن سطح اکسیژن می­تواند به سلول­های مغزی شما کمک کند تا رشد کنند و عملکرد بهتری داشته باشند. این مسئله برای سالمندان اهمیت بیش­تری دارد. این افراد ممکن است علاوه بر مشکلات حافظه­­ای، دچار تحلیل و ضعف عضلانی نیز شده باشند. از همین رو نیاز است تا طبق یک برنامه­ی منظم به ورزش کردن بپردازند و در راستای بهبود سلامتی خود بکوشند.

با تمرین مغز حافظ سالمندان را تقویت کنید

آیا تمرین مغز برای سالمندان سن خاصی دارد؟

بسیاری از افراد می­پندارند که با ورود به سن پیری باید تمرین­های مغزی مناسب را انجام داد. این در حالی است که نیاز است از سنین کودکی مغز خود را تقویت نمایید. معمولاً درست کردن پازل­ها و بازی­های معمایی به کودکان کمک می­کند تا فعالیت­های مغزی خود را گسترش دهند و عملکرد آن را بهبود بخشند. در سنین بزرگسالی و پیری نیز می­توان با خواندن کتاب و حل کردن جدول این سلول­ها را زنده و در حال فعالیت نگه داشت.

مهم­ترین مسئله در ارتباط با تمرین مغز برای سالمندان این است که این کار را مداوم انجام دهید. با توجه به زمانی که دارید، فعالیت­های مشخصی را در نظر بگیرید و آن­ها را در طی روز انجام دهید. این فعالیت­ها را به­گونه­ای انتخاب کنید که در طی روز به آن­ها دسترسی داشته باشید و در شرایط مختلف بتوانید آن­ها را انجام دهید.

سخن پایانی زیمد

مغز مهم­ترین عضو در بدن انسان است که بیش از هر چیزی نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. از این رو پزشکان به افراد توصیه می­کنند تا تمرین­های مغزی را انجام دهند. این تمرین­ها می­توانند آسان و ساده باشند. از این تمرین­ها می­توان به مسواک زدن با دست مخالف، دوش گرفتن با چشم بسته و.. اشاره نمود. هم­چنین بسیاری از اوقات نیاز است تا فعالیت­های بیش­تری را به­عنوان تمرین مغز انجام دهید. یکی از مهم­ترین این کارها ورزش کردن و داشتن تغذیه­ی مناسب است.

ممکن است بسیاری از این تمرین­های مغزی با توجه به سن افراد متفاوت باشد اما بسیاری دیگر برای تمام سنین کاربرد دارد. مهم­ترین مسئله این است که پیش از ورود به دوران پیری خود، این تمرین­ها را شروع کرده باشید تا در این دوره از زندگی خود با مشکلات و شرایط دشواری روبه­رو نشوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Donec non nunc nec Donec tempus Curabitur ante. ut ut elementum