A
اطلاعات کاربردی سالمندان

مراقبت از سالمند پوشکی و نحوه تعویض پوشک بزرگسالان

سالمندی یکی از دوره­‌های شیرینی است که اگر با مراقبت­‌ها و توجه‌­های خاص خود همراه شود می­تواند به یکی از بهترین دوره­‌های زندگی برای شخص سالمند و اطرافیان تبدیل شود. اما زمانی­که سن افزایش پیدا می‌­کند محدودیت‌­های فیزیکی و حرکتی در فرد ایجاد می­‌شود. شخص سالمند برای اینکه بتواند به امور شخصی خود ادامه دهد نیاز به یک همراه دارد که در این امور او را همراهی نماید. یکی از مراقبت­‌هایی که شاید در خیلی از افراد سالمند ایجاد شود، مراقبت­ های شخصی و نظافت در فرد سالمند پوشکی است. منظور از مراقبت­ های شخصی اموری است که نظافت و تمیزی فرد سالمند را شامل می‌شود.

اینکه فردی در تمام طول عمر، تمام کارهای شخصی خود را به تنهایی انجام داده و حالا برای ادامه زندگی به شخصی نیاز دارد که این امور را برایش انجام دهد احتمالا سخت خواهد بود. اینکه بخواهد از پوشک بزرگسال استفاده کند در وهله اول برای خود سالمند کمی ناراحت کننده است و در وهله دوم برای اطرافیان می­تواند چهره ناخوشایندی داشته باشد.

در این مقاله تصمیم داریم در مورد مراقبت­ های سالمندانی که نیاز به پوشک بزرگسال دارند صحبت کنیم. پس شما هم اگر سالمند پوشکی در خانه دارید پیشنهاد می­‌کنیم این مقاله را مطالعه بفرمایید تا با راهکارهای مناسب این دوره آشنا شوید و سختی­ این روزها را با خوشی بگذرانید.

چه زمانی سالمند به پوشک نیاز دارد؟

دوره سالمندی با چالش‌­های زیادی روبرو است و یکی از این چالش­‌ها که موجب آزرده خاطر شدن خود سالمند می­‌شود بی ­اختیاری در کنترل ادرار و مدفوع خواهد بود.

مهم این است که اول خود شما که می­خواهید از سالمند نگهداری کنید این نکته را بپذیرید سالمند شما از این موضوع بیشتر از شما ناراحت است.

در برخی از مواقع شخص برای اینکه از پوشک بزرگسال استفاده کند مقاومت می­‌کند و برای استفاده همکاری نمی­‌کند. اما با استفاده از نکات ریز و هوشمندانه می­توانید همکاری و نظر سالمند را جلب کنید.

یکی از نکاتی که می­توانید با استفاده از آن سالمند را به همکاری دعوت کنید این است که این کار را با احترام انجام دهید و احساس ناخوشایند و ناراحتی خود را به او منتقل نکنید. زمانی­که سالمند با این وضعیت روبرو می­‌شود احساس استقلال خود را از دست داده و خود را فردی وابسته می‌داند.

سعی کنید با آرامش و کمال احترام با این موضوع روبرو شوید و برای سالمندتان توضیح دهید که استفاده از پوشک بزرگسال اتفاقی طبیعی بین بسیاری از افراد است و سالمند با استفاده از پوشک می­تواند احساس آرامش و راحتی بیشتری را تجربه کند. از اینکه کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست داده ناراحت و غمگین نخواهد بود، چرا که برای این مسئله راه حل مناسبی وجود دارد.

اولین مرحله و مهم­ترین آن واکنش شما به ­عنوان مراقب سالمند با این مسئله است.

تعویض پوشک بزرگسال

برای تعویض پوشک به چه وسایلی نیاز دارید؟

اگر شما توانسته­‌اید مرحله اول را با موفقیت طی کنید و سالمند راضی به استفاده از پوشک شده، برای ادامه کار و تعویض پوشک هم باید همان احساس را داشته باشید. اما برای اینکه این کار را به نحو احسن انجام دهید، نیاز به وسایلی دارید که برای خود شما هم احساس خوبی ایجاد کند.

برای تعویض پوشک، پیشنهاد می­‌کنیم از دستکش­ های یکبار مصرف استفاده کنید. پوشیدن دستکش می­تواند از نظر ذهنی برای خود شما هم بار ذهنی خوبی داشته باشد.

سعی کنید از پوشک با سایز مناسب سالمندتان استفاده کنید. البته برای هر سایزی پوشک مخصوصی وجود دارد که شما باید سایز آن­ را متناسب انتخاب نمایید. استفاده از پوشک کوچکتر یا بزرگتر از سایز سالمند باعث ایجاد حس ناراحتی در فرد سالمند می­‌شود. علاوه­ بر این انتخاب پوشک سایز کوچک­تر احتمال پس دادن پوشک وجود دارد و باعث کثیفی تخت و لباس سالمند می­‌شود.

بعد از اینکه پوشک کثیف را از تن سالمند خارج کردید، آن­را در یک کیسه زباله بیندازید که بوی نامطبوع آن سالمند و البته شما را اذیت نکند.

برای پاک کردن بدن سالمند بهتر است از دستمال­ مرطوب و ضدحساسیت استفاده کنید. البته این نکته­ را در نظر بگیرید که سالمند باید به صورت مرتب و منظم استحمام کند و برای فواصلی که پوشک را تعویض می­کنید استفاده از دستمال مرطوب بلامانع است.

به دلیل اینکه سالمند مجبور است ساعات زیادی پوشک داشته باشد ممکن است باعث ایجاد حساسیت­ های پوستی شود. پیشنهاد می­کنیم قبل از استفاده از پوشک، کمی بدن سالمند را با روغن­ های طبیعی یا لوسیون ­بدن چرب کنید تا از بروز حساسیت­ ها و سوختگی احتمالی کشاله ران جلوگیری کنید.

اجاز دهید کمی پوست بدن سالمند، هوا بخورد و نفس بکشد. یعنی بعد از تعویض پوشک، اجازه دهید سالمند ساعتی را بدون پوشک بگذراند. این حالت می­تواند حس خوبی در سالمند ایجاد کند و از بروز حساسیت­ های پوستی جلوگیری می­‌شود.

مهم این است که حین تعویض پوشک هم شما به عنوان مراقب سالمند و هم شخص سالمند حس خوبی داشته باشید.

بهترین پوشک بزرگسالان

نکات مهم برای تعویض پوشک

در ابتدا دست­‌هایتان را تمیز بشویید و از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید. سپس سالمند را تکان دهید و به پهلو بخوانید. یک نکته بسیار مهم در این زمان این است که از تخت مناسب استفاده کنید. اگر ارتفاع تخت مناسب نباشد احتمال اینکه هم شما و هم سالمند اذیت شود زیاد است. ارتفاع مناسب موجب می­‌شود خیلی راحت­تر پروسه تعویض پوشک را انجام دهید.

پوشکی که باید تعویض کنید را به سمت جلو بکشید و از بین پاهای سالمند خارج کنید. سپس با کمک دستمال مرطوب پوست و ناحیه مقعد سالمند را به­ خوبی تمیز کنید. تا اثری از ادرار یا مدفوع باقی نماند. چند لحظه صبر کنید تا بدن سالمند خشک شود و در مرحله بعد از کرم­ های مرطوب کننده استفاده کنید.

برای اینکه سالمند را پوشک کنید، پوشک را روی تخت قرار دهید و سالمند را به پشت بخوابانید. سپس پوشک را از بین پاهای سالمند به سمت جلو بکشید و چسب­ های آن را بزنید. احتمال انجام این پروسه برای چند بار اول کمی برای شما و سالمند سخت خواهد بود اما کم کم با تکرار، انجام این فرآیند راحت­تر خواهد شد.

بعد از انجام کامل پروسه تعویض پوشک، پوشک کثیف شده را در سطل زباله بیندازید و دست­ های خود را به­ خوبی بشویید و ضدعفونی کنید.

یک نکته بسیار مهم در فرآیند استفاده سالمند از پوشک، که نباید از آن غافل شد این است که پوشک سالمند را به موقع تعویض کنید. اگر سالمند مدت زمان بیشتری در پوشک کثیف بماند احتمال اینکه با عوارضی مانند حساسیت­ های پوستی، سوختگی پا و کشاله ران، قارچ ­های پوستی، عفونت مجاری ادرار و کلیه روبرو شود بسیار زیاد است. تعویض به موقع پوشک احساس راحتی و رضایت را در فرد سالمند موجب می­‌شود و برای استفاده از پوشک راغب­‌تر خواهد شد.

مراقبت از سالمند پوشکی

این پروسه احتمالا برای شما یا اعضای خانواده حس ناخوشایندی به ­همراه دارد. اما اگر برای این کار و انجام مراقبت­ های سالمند از یک پرستار مجرب کمک بخواهید لازم نیست این احساس ناخوشاند را شما تجربه کنید.

انتخاب پرستار حرفه ­ای و مجرب که بتواند به ­خوبی تمام این فرآیند را انجام دهد و همکاری سالمند را جلب کند بسیار مهم است. زیمد یک مجموعه­ خدماتی به سالمندان است که می­توانید با مراجعه به آن پرستار مورد نظر و البته قابل اعتماد برای سالمند خود را انتخاب نمایید. کمک پرستار می­تواند باعث شود که حضور سالمند در محیط خانه برای همه اعضاء خانواده شیرین و لذت بخش باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا