A
سلامت روان سالمندان

منفی بافی در سالمندان چیست؟

مثبت ­اندیشی و منفی­ بافی دو موضوعی‌ست که بسیاری از روان­پزشکان در مقالات مختلف و بحث­‌های گوناگون آن را مطرح کرده­‌اند. منفی ­بافی اگر سریع پیگیری نشود، افسردگی­ های حاد را به دنبال دارد. یکی از راه­ های مقابله با منفی بافی در سالمندان ، مثبت­ اندیشی است. شما با مطالعه کتاب­ های گوناگون که در زمینه منفی­ بافی و مثبت ­اندیشی به چاپ رسیده، متوجه تأثیر منفی ­بافی و مثبت ­اندیشی در زندگی­تان می­‌شوید.

ممکن است شما در تمامی مراحل زندگی­تان دچار منفی ­بافی شوید؛ اما در زمان کهن­سالی بیشتر از قبل با این مشکل مواجه هستید. مثبت­ اندیشی باعث می­شود که باورهای منفی در ذهن شما کم­رنگ شوند.

مثبت ­اندیشی این خاصیت را در خود دارد که در زمان بحران، مشکلات راحت­تر حل شود. اگر بخواهید مثبت­ فکرکنید، باید تلاش ­کنید باورهای غلط منفی را از ذهن­تان دور نگه دارید. مثبت فکر کردن به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر در گذشته اتفاق ناگواری برای­تان رخ داده باشد، باید روزهای زیادی را به تمرین مثبت­ اندیشی بپردازید.

دلایل منفی­ بافی در سنین پیری

یکی از دلایل منفی بافی در سالمندان ، گذشته تلخ است. به طور حتم اگر در گذشته­ اتفاق ناگواری افتاده باشد یا به طور کلی گذشته­ خوبی نداشته­ باشید، در زمان سالمندی منفی ­بافی طبیعی است. گذشته­ خوب تأثیر ب­سزایی در مثبت­ اندیشی دارد. به­ عنوان مثال اگر در گذشته فرد نزدیکی را به طور ناگهانی از دست داده­­ باشید، نشانه­ های ترس از دست دادن نزدیکان در زمان سالمندی مشهود است.

در زمان سالمندی به دلیل اینکه وقت بیشتری برای فکر کردن درباره گذشته در اختیار شماست، منفی­ بافی بیش­تر به سراغ­تان می‌­آید. یکی از کارهای غلط در این دوره، مرور گذشته است. در زمانی که به مرور گذشته می‌­پردازید، افکار منفی همانند نرسیدن به آرزوها و هدف­ها به مغز شما هجوم می‌آورند.

اگر به خوبی مثبت­ اندیشی را یاد بگیرید، می­توانید با افکاری مربوط به گذشته، مقابله کنید. به ­عنوان مثال در زمانی که در مغز شما سوالاتی با عنوان رسیدن به هدف‌­ها مطرح می­‌شود، با خود تکرار کنید که تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهداف در زندگی­تان کرده­‌اید و پشیمان نیستید.

به سالمندان درباره بازه‌­های زندگی­شان انرژی مثبت دهید. به آن‌­ها خاطر نشان کنید که زندگی خوبی داشته‌­اند و به هدف­‌ها و آرزوهای زیادی رسیده‌اند. به طور کل یکی از راه‌­های غلبه بر افکار منفی و مثبت ­اندیشی در سالمندان، تلاش اطرافیان سالمند است.

مثبت ­اندیشی در گرو آینده ­نگری است. یکی از ضعف­ هایی که سالمندان در این دوره احساس می­‌کنند، حمایت نشدن اجتماعی است. یکی از این فکرها این است که به ­دلیل هر گونه ناتوانی جسمی که در دوره کهن­سالی رخ می‌­دهد، مقبولیت اجتماعی­ در جامعه کم خواهد شد.

تنها راه مقابله با منفی­ بافی و ترس مربوط به آینده، باور داشتن و رضایت از خودتان است. سعی کنید سالمندتان را تا جای ممکن مورد حمایت قرار دهید. اگر در این سن قصد شروع­ کردن کاری برای پر کردن اوقات خود دارند، باید در این زمینه آن­ها را مورد حمایت قرار دهید. اگر سالمند با شما در زمینه مشکلات مالی یا ناتوانی جسمی گفت‌­وگو داشت، به سالمند اطمینان دهید که از او حمایت خواهید کرد.

شرایط و زندگی روزمره نقش مهمی در منفی ­بافی دارد. طبیعتاً هر چقدر زندگی حال حاضرتان سخت‌­تر است، مثبت ­اندیشی کار دشوارتری است.

متاسفانه آمار نشان داده که بسیاری از سالمندان با بیماری­ های مختلفی درگیر هستند. ابتلاء به بیماری های فشارخون و دیابت و… شرایط را برای منفی ­بافی فراهم می­‌کند. اگر سالمند شما در بیمارستان مدت طولانی بستری است، به ­جای استفاده از واژه ­های منفی، از واژه­ های مثبت انگیزشی استفاده کنید تا انگیزه فرد برای مقابله با بیماری بیشتر شود. سالمندان را مجبور کنید، به ­جای منفی­ بافی نگرش­ مثبت را جایگزین کند.

در زمان مناسب، بیماری سالمند را درمان و پیشگیری کنید. این­ کار باعث می­‌شود سالمند کم­تر احساس ناتوانی و ضعف داشته باشد و اعتماد به­ نفس برای ادامه زندگی‌­اش بالا رود. بیماری­ های جسمی باعث تضعیف روحیه می­‌شود؛ اما اگر فرد تلاش کند که روحیه­ خود را تقویت کند، می‌­تواند زودتر از قبل بهبود پیدا کند.

تاثیر افسردگی برای منفی بافی در سالمندان

افسردگی جزء خطرناک­ترین بیماری­ هایی است که معمولا در دوران سالمندی بیشتر اتفاق میفتد. افسردگی علل مختلفی دارد. یکی علل آن بازنشستگی از کار و بیکار شدن در خانه است. اگر سالمند شما تمامی اوقات خود را در خانه سپری می‌­کند و مشغول به کاری نیست، حتما به فکر راه چاره باشید. می­توانید برا آن­ها کسب­ و کار کوچکی راه ­اندازی کنید تا از وقت خود بیش­تر استفاده کنند و از افسردگی جلوگیری شود.

افسردگی نشانه ­هایی مثل بی حوصلگی، خستگی، ناامیدی دارد. اگر سالمند این ویژگی­ ها را داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. درسالمند افسرده، گاهاً دیده شده که دیگر میلی به ادامه زندگی ندارد.

خودکشی در سالمندان پس از بروز افسردگی

نگرانی­ هایی که دوره میانسالی به سراغ­تان می­‌آید، گاهی به دلیل افسردگی­ های جزئی است. اگر شما به ­دلیل اتفاقات گذشته دائماً نگران هستید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. افسردگی باعث ضعیف­ شدن روحیه و افزایش بیماری و مرگ­ ­زودرس می­‌شود.

همان­طور که یکی از دلایل افسردگی بیکاری است، منفی­ بافی در سالمندان به صورت بیش از حد هم می­تواند به­ دلیل بازنشستگی از کار و بیکارشدن در خانه باشد. بیکاری در خانه باعث می­شود اتفاقات جزئی را بیشتر از قبلبه صورت نوش­خوار ذهنی درآورید. باید در زمان کهن­سالی برای خود فعالیت­ های روزمره مناسبی ایجاد کنید. درست کردن گل­خانه، ورزش ­کردن، پیاده ­روی، معاشرت با سایر افراد می­تواند در تقویت روحیه تأثیرگذار باشد و افکار منفی را از شما دور کند.

اگر سالمند شما تنها زندگی می‌­کند، به­ عنوان مثال همسرشان فوت شده یا فرزندان با آن‌­ها زندگی نمی­‌کنند، بیشتر از دیگران احساس ناامیدی دارند. سالمندان در زمان تنهایی بیش­تر از قبل گوشه ­­گیر و منزوی می­‌شوند. بهتر است به سالمندان بیش­تر از قبل توجه کنید و کمتر آن­ها را تنها بگذارید. رفت‌و‌آمد به خانه سالمند نه­ تنها باعث می­‌شود که سالمند احساس تنهایی نکند، بلکه افزایش اعتمادبه ­نفس برای او را به ­دنبال دارد.

در تصمیمات خود از سالمندان کمک بگیرید. مشورت­ کردن با سالمندان علاوه بر این­که باعث می­‌شود تجربیات­شان مورد استفاده شما قرار گیرد، به آن­ها حس با ارزش ­بودن القاء می­‌شود.

درمان افسردگی و منفی بافی در افراد مسن

راه ­های مقابله با منفی ­بافی

یکی از توصیه­ های مهم روان­شناسان، نگاه ­کردن اتفاقات با دید­ مثبت است. اگر از دوران جوانی مثبت فکر کردن را تمرین کنید، تا پایان عمر می­توانید منفی­ بافی را از خود دور کنید. بعضی از سالمندان گذشته­ خوبی را پشت­ سر نگذاشته­‌اند. به ­همین­ دلیل شاید در دوره­ کهن­سالی نتوانند با نگرش مثبت به زندگی خود ادامه دهند. شما می­توانید به سالمند کمک­ کنید تا نگرش ­منفی را از خود دور کند و با دید مثبت به زندگی ادامه دهند.

یکی از را­هکارهای کمک به سالمند، توجه به اطراف او است. سعی کنید نیازهای سالمند را بدون درمیان گذاشتن با او برطرف کنید. به سالمندتان خاطر نشان کنید که هیچ‌­وقت او را تنها نخواهید گذاشت. اگر سالمند شما تنهاست، بیشتر به او توجه کنید. در صورت مشاهده علائم افسردگی، اجازه ندهید این بیماری بیش­تر از قبل شود و سالمند دچار افسردگی­ های حاد شود.

اگر در زمانی سالمند همسر یا یکی از نزدیکان خود را از دست داد، حمایت همه­ جانبه خود را دریغ نکنید و تا مدتی سالمند را تنها نگذارید.

بدبینی یا منفی­ بافی در سالمندان علاوه بر این­که بر روی سلامت روانی تأثیر می­گذارد، بر روی سلامت جسمانی هم تأثیرات منفی زیادی دارد. افکار منفی باعث تضعیف سیستم ایمنی شده و سالمند زودتر از قبل به بیماری دچار می‌­شود.

سعی کنید سالمند را تشویق کنید تا با دوستان زیادی در ارتباط باشند. معاشرت­ کردن باعث می­‌شود وقت سالمند پر شود و کم­تر احساس تنهایی کند. به این نکته توجه داشته باشید که سالمندان را از دوستانی که منفی باف هستند و بر روی دیگران تأثیر منفی می­‌گذارند، دور کنید.

برای سالمندان یک برنامه­ روزانه ورزش و وعده ­های­ غذایی سالم بریزید. سلامت جسمانی تأثیر ب­­سزایی بر روی سلامت روانی دارد و بلعکس. اگر سالمند قصد ازدواج مجدد داشته باشد، به ­هیچ ­وجه مخالف این عمل نباشید. چرا که ازدواج کردن تأثیر مستقیمی بر روحیه سالمند می­‌گذارد.

اگر سالمند شما به­ دلیل کهولت سن با بیماری­ های روان­شناختی مختلفی همانند آلزایمر یا بدبینی مواجه است، بهتر است، تحت ­نظر پزشک متخصص باشد. به طور کلی اگر مسئله منفی ­بافی، سالمندان را بیش ­از حد معمول مورد آزار و اذیت قرار داد، با یک مشاور در ارتباط باشید تا راهکارهای بهبود این مشکل به شما ارائه شود.

رابطه مثبت ­اندیشی و سلامت جسمی سالمند

در تحقیقاتی که بر روی سالمندان با میانگین سنی ۵۰تا ۸۹ سال انجام شده، نشان داده که مثبت ­اندیشی چگونه بر روی سلامت جسمانی تأثیرگذار است. مثبت­ اندیشی باعث می‌­شود قلبی سرشار از شادی و سلامت داشته باشید. اگر قلب خود را این­گونه تقویت کنید، می­توانید به­ راحتی بر تمامی بیماری­ ها غلبه کنید.

در این تحقیقات دانشمندان متوجه شدند که مثبت­ اندیشی تأثیر بالایی در بهبودی بیماری دارد. در این آزمایش متوجه شدند، افکار و انرژی مثبت تا ۵۰ درصد باعث تسریع درمان می­‌شود. به عنوان مثال کسانی­ که سکته ­قلبی را پشت­ سر گذاشته‌­اند، با مثبت اندیشی زودتر قلب به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.

رابطه مثبت­ اندیشی و بهبود بیماری، موضوعی است که بسیاری از دانشمندان بر روی آن تحقیقات فراوان انجام داده‌­اند. نتیجه تمامی تحقیقات نشان داد، که منفی ­بافی تنها باعث وخیم شدن بیماری می­‌شود. سعی کنید در زمان بیماری مثبت فکر کنید و از افرادی که انرژی مثبت را از شما سلب می‌کنند، دوری کنید.

درمان منفی­ بافی با داروهای­ گیاهی

منفی­ بافی را به طور حتم نمی­توان به وسیله داروهای گیاهی درمان کرد. داروهای گیاهی تنها باعث آرام ­شدن اعصاب می­‌شوند و خواب سالمند را راحت‌تر می‌کنند. تنها راه درمان تلاش خود فرد است.

ریشه­ گیاه سنبل­‌الطیب از قدیم برای افرادی که دچار بیماری افسردگی بوده‌­اند، تجویز می­‌شود. خاصیت اصلی این گیاه، آرامش ­بخش بودن است. یکی دیگر از خاصیت­ های سنبل ­الطیب، رفع ناراحتی در زمان مشکلات عصبی است. برای مصرف این گیاه ۲ تا ۴ گرم را بکوبید و همانند چای دم کنید. سپس از صافی عبور دهید و سه بار در روز آن را مصرف کنید.

یکی دیگر از داروهای ضد افسردگی که در طب­سنتی استفاده می­­‌شود، علف چای است. از علف­ چای، سالیان متوالی به ­عنوان یکی از اجزاء داروهای ضد افسردگی استفاده شده است.

جنبه های مثبت ازدواج سالمندان و چند نکته!

توصیه های ­آخر برای منفی­ بافی در سالمندان

از دوران جوانی خود را وادار به مثبت ­اندیشی کنید. اگر از سنین جوانی به تمرین مثبت­ اندیشی بپردازید، عادت آن تا پایان عمر همراه شما خواهد بود. سعی کنید از دوران جوانی با نوشخوار ذهنی خود مقابله کنید.

  • اگر در زمان کهن­سالی قصد دارید منفی ­بافی را کنار بگذارید، از عوامی که باعث به وجود آمدن افکار منفی می‌شوند، دوری کنید.
  • برای این­که بتوانید شرایط را برای دورکردن افکار منفی فراهم کنید، از اطرافیان کمک بگیرید. از تنها بودن در خانه و کم ­تحرکی به شدت خودداری کنید.
  • معاشرت با دوستان را در اولویت کار خود قرار دهید. از گفت‌وگو با افراد منفی­ نگر به شدت بپرهیزید.
  • هر زمان که احساس کردید دچار افسردگی خفیف شده‌­اید، حتما با روان­پزشک مشورت کنید.
  • طب­ سنتی درمان منفی­ نگری نیست؛ اما با کمک گرفتن از داروهای­ گیاهی آرام­بخش خواب خود را تنظیم کنید.
  • از ورزش کردن روزانه و استفاده از غذاهای مفید و سرشار از ویتامین،برای درمان منفی بافی در سالمندان نباید غافل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا