A
تغذیه و مکمل

مصرف قهوه در سنین بالا و سالمندان: فواید و مضرات

فکر می‌کنید در دوران پیری باید فنجان قهوه خود را کنار بگذارید؟ شاید لازم باشد این طرز فکر را دور بریزید. مصرف قهوه برای سالمندان می‌تواند بسیاری از بیماری های مربوط به افزایش سن، مانند زوال عقل، آلزایمر و مشکلات قلبی را بهبود بخشد. ما سعی کردیم در این مقاله شما را با مزایا و معایب نوشیدن قهوه در دوران سالخوردگی آشنا کنیم.

سلامتی قلب سالمندان با مصرف قهوه

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه می‌تواند به سلامت قلب شما سالمندان کمک کند. طی یک پژوهش جدید، محققان، حملات قلبی در موش‌ها را مورد مطالعه قرار دادند و سپس بررسی کردند که قهوه چگونه باعث تغییر رفتار سیستم قلبی عروقی می‌شود. این تیم پژوهشی دریافتند که قهوه بر فعالیت پروتئینی به نام پی۲۷ موثر است؛ این پروتئین به قلب کمک می‌کند تا قلب بتواند بتپد و فعال باشد. این پروتئین ها با مصرف قهوه فعال شده و می‌تواند سلول‌های خونی در قلب را پشتیبانی کنند.

این مطالعه نشان داد پروتئین پی۲۷ که توسط مصرف قهوه تحریک شده، مانع از مرگ سلول های قلب در هنگام حملات قلبی سالمندان می‌شود و همچنین باعث فعالیت بیشتر سلول‌های حاوی فیبر انقباضی برای عملکرد قلب را حاصل می‌کند. با افزایش سن، رگ های خونی شما سخت می‌شود و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهد که با نوشیدن یک فنجان قهوه در روز می‌توانید تاثیر سن بر روی سختی عروق خود را کند کنید و از حملات قلبی تا حدودی جلوگیری کنید.

مزایای مصرف قهوه برای سالمندان

قهوه به سبب داشتن کافئین می‌تواند یک آنتی اکسیدان مناسب برای شما باشد؛ به این معنی که قهوه می‌تواند به طرق مختلفی با آسیب‌های احتمالی مبارزه کند و سلامتی سالمندان را بهبود بخشد. به خصوص با افزایش سن این مزایا می‌تواند بیشتر هم شود:

  • بهبود وضعیت شناختی؛ مصرف قهوه ممکن است به جلوگیری از اختلالات خفیف شناختی مرتبط با افزایش سن کمک کند. همچنین می‌تواند از زوال عقل جلوگیری کرده یا بروز آن را به تاخیر بندازد. طبق مطالعات انجام شده خطرات ناشی از عوامل قلبی عروقی و زوال عقل در گروه سنی میانسال به بالا نشان داد که کافئین موجود در قهوه ممکن است خطر ابتلا به دمانس یک فرد مسن را کاهش دهد.
  • کاهش خطر سکته مغری؛ همانطور که می‌دانید سختی عروق در سالمندی موجب سکته مغزی و در نهایت بروز اختلالات حرکتی می‌شود. یک مطالعه جدید در سال ۲۰۱۸ نشان داد که فقط مصرف یک فنجان قهوه در طول یک هفته می‌تواند خطر سکته مغزی و نارسایی قلبی را کاهش دهد.
  • عمر بیشتر با مصرف قهوه؛ می‌توانید با نوشیدن قهوه، زندگی طولانی‌تری را تجربه کنید. یک مطالعه مشترک در بین چند ایالت که به طور همزمان انجام شد، نشان داد که افرادی که قهوه می‌نوشند خطر کلی مرگ آنان کمتر است.
  • سلامت روان بیشتر و بهتر؛ نوشیدن قهوه می‌تواند خلق شما را بالا ببرد و آن را تقویت کند. قهوه به شما کمک می‌کند تا احساس انگیزه و هوشیاری بیشتری را تجربه کرده و از کسالت‌ها دوری کنید، همچنین ممکن است از برخی اختلالات روانی مانند افسردگی در سالمندان را جلوگیری کند یا به تاخیر اندازد.
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان؛ برخی مطالعات نشانگر آن است که نوشیدن قهوه چهار روز در هفته از بروز برخی سرطان‌های مربوط به نواحی دهان و سیستم گوارش را کاهش می‌دهد.

۴ مورد از عوارض نوشیدن قهوه برای سالمندان

کافئین موجود در قهوه به عنوان یک محرک شناخته می‌شود. به این معنی که قهوه باعث افزایش فعالیت سیستم عصبی مرکزی شما می‌شود. این موضوع شاید برای سالمندانی که دچار اضطراب، استرس و لرزش اندام ( مانند لرزش دست ها) هستند بتواند مشکل آفرین باشد و اضطراب آنان را افزایش دهد. به هرحال در این قسمت به عوارض احتمالی مصرف قهوه در سالمندان اشاره کرده‌ایم:

  • اسهال و مشکلات گوارشی؛ قهوه به علت بالا بردن سرعت در هضم غذا، مقدار اسید معده را افزایش می‌دهد که این موضوع باعث ریفلاکس معده و در نهایت احساس سوزش معده در سالمندان می‌شود.
  • افزایش ضربان قلب؛ قهوه باعث افزایش ضربان قلب می‌شود که ممکن است به سالمندانی که مشکل قلبی و آریتمی قلبی دارند آسیب بزند.
  • کم آبی بدن؛ یکی از مشکلات عمده سالمندان کم آبی بدن است که مصرف قهوه می‌تواند این امر را افزایش دهد. کم آبی ایجاد شده می‌تواند به کلیه سالمندان فشار آورد یا موجب عفونت مثانه گردد.
  • فشار خون بالا؛ مصرف قهوه باعث بالا رفتن فشار خون به صورت موقت می‌شود، اما ممکن است در سالمندان با فشار خون بالا یا برای آن‌هایی که از مشکلات جدی قلبی و عروقی رنج می‌برند، خطر ساز باشد.

نکاتی در مورد مصرف قهوه برای سالمندان

برای اکثر بزرگسالان مصرف حدودا ۴۰۰ میلی گرم قهوه در روز بی‌خطر است. اغلب تحقیقات نشان داده که حداکثر میزان نوشیدن قهوه در بزرگسالان روزانه ۴ فنجان کوچک است و مصرف بیشتر از این می‌تواند عوارض زیادی را ایجاد کند.

مصرف قهوه به همراه برخی از داروها می‌تواند دچار تداخل دارویی شود، اگر داروهایی نظیر افدرین یا تئوفلین مصرف می‌کنید، بهتر از مصرف قهوه را متوقف کنید.

سالمندانی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند باید با پزشک خود مشورت کنند و از عوارض احتمالی پیشگیری کنند.

در کل میزان استاندارد مصرف قهوه برای هر فرد متفاوت است و هر بدن می‌تواند مقدار خاصی از مصرف قهوه را کنترل کند و نمی‌توان یک فرمول عمومی برای مصرف آن قائل شد.

برخی از عوارض جانبی مرتبط با مصرف قهوه برای سالمندان به شرح زیر است:

  • میگرن
  • بی‌خوابی
  • بی‌اختیاری ادرار یا تکرر ادرار
  • لرزش عضلات و دست ها
  • مشکلات معده
  • اضطراب یا بی‌قراری

فواید کافئین موجود در قهوه، به ویژه در افراد سالخورده ممکن است برای شما جای تعجب داشته باشد؛ اما این را بدانید که پیری پر از شگفتی‌های گوناگون و تغییرات است. مصرف قهوه مانند تمام داروها، غذاها، مکمل‌ها و نوشیدنی‌ها دارای عوارضی است که با رعایت میزان مصرف و مشورت پزشک می‌توانید آن را به یک نوشیدنی سلامت تبدیل کنید تا از فواید این دانه خوش عطر بهره‌مند شوید.

در ابتدای این مقاله از فواید مصرف قهوه گفتیم که شامل کاهش گرفتگی عروق و مشکلات قلبی، جلوگیری از دمانس و حتی آلزایمر می‌شود؛ پس نباید به سادگی از مصرف قهوه عبور کنیم.

منبع
blog.arborcompany

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا