A
اطلاعات کاربردی سالمندان

احساس ضعف و سستی در دوران سالمندی

احساس ضعف و سستی معمولاً در دوران پیری به سراغ افراد می­آید. اما افراد بسیاری نیز در دوران میانسالی مشاهده می­شوند که علائم ضعف و سستی را از خود به نمایش می­گذارند. عمده­ترین علت این مسئله، به شرایط جسمانی و پزشکی افراد برمی­گردد. اما این ضعف و سستی تنها به دلایل فیزیکی محدود نمی­شود و می­تواند ابعاد گسترده­تری را در بر گیرد.

احساس ضعف و سستی معمولاً به­صورت کاهش قدرت فرد، کاهش تحمل و مشکل او در بهبود زخم­ها و جراحات، خود را نشان می­دهد. چیزی در حدود یک­چهارم تا نصف افراد بالای ۸۵ سال این مشکل را احساس می­کنند و باید بپذیرید که این ضعف و سستی یکی از نتایج افزایش سن است. افزایش سن بیش از آن که موجب بیماری­های مختلف شود، می­تواند حالات کلی فرد را با افت مواجه کند. از این رو نیاز است تا پیش از هر چیزی درک درستی از دوران سالمندی و اثرات آن داشته باشید.

ضعف و سستی در دوران پیری چه علائمی دارد؟

علائم ضعف و سستی در هر فرد با توجه به ویژگی­‌های روحی و جسمی او ممکن است متفاوت باشد اما به ­طور کلی خستگی، کاهش وزن، عفونت‌­های مکرر، تعادل نامناسب و گیجی در بسیاری از سالمندان دیده می­شود. سالمند شما در این زمان نیاز به حمایت و پشتیبانی بیش­تری دارد. از همین رو باید علائم او را مورد بررسی قرار دهید و توجه کافی را به او داشته باشید.

تست­های تشخیصی زیادی وجود دارد که می­تواند به سالمند شما کمک کند تا به ­خوبی با این مشکل روبه‌­رو شود و آن را تشخیص دهد. یکی از این تست­ها Edmonton است. این تست به بررسی توانایی شناختی، وضعیت سلامت عمومی، استقلال عملکردی، حمایت اجتماعی، استفاده از داروها، تغذیه، حالات کلی فرد، تداوم عملکرد هر فرد و… می­پردازد. این تست مکملی از تست­های فیزیکی و پرسش است که امتیاز نهایی هر فرد تعیین‌­کننده میزان ضعف و سستی او است. این تست به زمان کمی برای انجام نیاز دارد. از همین رو می­توانید با مراجعه به پزشک به­‌راحتی آن را انجام دهید.

ضعف و سستی در دوران پیری چه عواملی دارد؟

فاکتورها و عوامل مختلفی هستند که می­توانند منجر به ضعف و سستی در سالمندان شوند. این به آن معنا نیست که تمام سالمندان دچار این ضعف و سستی می­شوند. بلکه این اتفاق به­ مرور اتفاق می­افتد و ممکن است در ابتدا و مراحل اولیه­ آن قابل ­­پیشگیری باشد. از همین رو پزشکان توصیه می­کنند تا در صورت بروز علائم اولیه به­ سرعت آن­ها را پیگیری نمایید تا بتوانید از پیشرفت این حالات و شرایط جلوگیری نمایید.

حتی اگر این علائم پیشرفت کنند و تشدید یابند، باز هم امکان درمان و رفتارهای مراقبتی مناسب وجود دارد. به ­همین دلیل از تست‌­های مناسب استفاده کنید تا در صورت ابتلا به این مشکل، بتوانید فرآیند درمان را آغاز کنید. مشکلات زمینه‌­ای می­توانند این بیماری را شدت بخشند. از همین رو باید به این بیماری‌­ها نیز توجه داشته باشید.

برای ضعف و سستی در سالمندان چه رفتارهای مراقبتی و درمانی باید انجام داد؟

رژیم­های غذایی مناسب و سبک تغذیه‌­ی صحیح یکی از مهم­ترین راه‌­هایی است که به شما در حفظ سلامت بدن سالمند و جلوگیری از ضعف و سستی کمک می­کند. سالمندان نیاز دارند تا مواد مغذی و مورد نیاز بدن خود را به ­صورت روزانه دریافت نمایند و از مصرف مواد غذایی که منجر به آسیب رسیدن به آن­ها می­شود بپرهیزند. ورزش کردن نیز از اساسی­‌ترین راه­هایی است که به فرد کمک می­کند تا بدن قدرت بدنی خود را حفظ نماید. انجام حرکات ورزشی مناسب به فرد یاری می­دهد تا بتواند تعادل و پایداری خود را حفظ نماید. در این شرایط افراد کمتر احساس ضعف و سستی می­کنند.

کمبود ویتامین­ها و عناصر مورد نیاز بدن نیز می­تواند یکی دیگر از دلایل ضعف و سستی در افراد مختلف، خصوصا در سالمندان باشد. کمبود آهن در خانم­ها امری رایج است. افراد در صورت کمبود آهن احساس ضعف و بی­حالی می­کنند و ممکن است بعضی اوقات فعالیت­‌های روزانه­‌ی خود را نیز نتوانند به­ خوبی انجام دهند. سالمندان اگر در دوران کاهش وزن باشند یا به­دلیل بیماری­های دیگر وزن زیادی را از دست بدهند، می­توانند در معرض ضعف و سستی قرار بگیرند. یکی از نکاتی که در زندگی سالمندان باید به آن توجه نمود، رسیدن کالری کافی به آن­ها است و باید از بروز اتفاقات این چنینی جلوگیری شود.

چه زمانی باید به سالمند خود بیش­تر توجه کنید؟

به­طور معمول افراد پس از ۷۰ سالگی نیاز به مراقبت بیش­تری دارند. خصوصا اگر سالمند شما یک یا چند تا از علائمی که پیش از این گفته شد را داشته باشد، نیاز است تا بیش از پیش از او مراقبت نمایید. کاهش وزن یکی از علائمی است که باید آن را جدی بگیرید. از این رو اگر سالمند شما بالای ۷۰ سال سن دارد و دچار کاهش وزن شدیدی شده است، بهتر است تا با پزشک متخصص او مشورت نمایید. ممکن است این مسئله ابتدای دوران ضعف و سستی او باشد. پس بهتر است که هر چه سریع­تر روند درمان او را آغاز نمایید.

یکی دیگر ار مواردی که نیاز به مراقبت را در سالمندان بالا می­برد، جراحات یا زخم­های جدی است. معمولاً روند ترمیم در سالمندان کندتر از سایر افراد رخ می­دهد. به­ همین دلیل نیاز است تا بهبودی کامل این افراد مراقبت­های لازم از آن­ها صورت بگیرد. هم­چنین سالمندان در این دوره از زندگی خود تحت عمل­های جراحی مختلفی قرار می­گیرند. نتیجه­ی این عمل­ها می­تواند ضعف و سستی بدنی باشد. به ­همین دلیل نیاز است تا در دوران نقاهت این افراد بیش از پیش مراقبت صورت گیرد. در این زمان تغذیه­ی سالمندان نیز اهمیت بالایی دارد.

اقدامات مراقبتی برای سالمندان چیست؟

شرایط محل زندگی سالمند شما باید به گونه­‌ای باشد که شرایط دشوار احتمالی در آن پیش­بینی شده باشد. به ­عنوان مثال می­توان در حمام از میله یا نگه­دارنده­‌هایی استفاده کرد که سالمند شما بتواند به ­راحتی دوش بگیرد و اگر تعادل خود را از دست داد بتواند تکیه­‌گاهی داشته باشد. از سویی دیگر وسایلی مانند واکر می­تواند گزینه­‌ی بسیار خوبی برای این افراد باشد. در واقع واکر می­تواند ضعف و سستی جسمانی سالمند شما را تا حد خوبی جبران نماید. مهم­ترین چیز حفظ تعادل در هنگام حرکت و راه رفتن است که واکر می­تواند این تعادل را برای فرد فراهم نماید.

وسایلی را که ممکن است باعث ایجاد خطر برای سالمندان باشند، از دسترس آن­ها دور نمایید. راه‌­پله­‌ها بیش از هر چیز دیگری ممکن است برای سالمندان خطرناک باشند. شرایط زندگی آن­ها را به نحوی ایجاد کنید که کمترین آسیب را ببینند. مسائل بهداشتی سالمندان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. رعایت بهداشت می­تواند بر ابعاد مختلف زندگی آن­ها تاثیر بگذارد و از ابتلا به بیماری­های زیادی جلوگیری نماید. عدم رعایت بهداشت به­ مرور می­تواند بدن فرد را ضعیف کند. ضعف بدنی و سستی نیز می­تواند در ادامه­ آن موجب رنجش و درد برای فرد شود. از این رو نیاز است تا رعایت بهداشت در اولویت قرار گیرد.

ابزارهای مراقبتی برای ضعف سالمندان چیست؟

ابزارهای مراقبتی متعددی هستند که می­تواند ضعف بدنی سالمندان را جبران نمایند. یکی از این ابزارها انواع واکرها است. واکر چهار چرخ یکی از انواع واکرهایی است که به فرد برای حرکت بهتر کمک می­کند. سالمند شما می­تواند وزن خود را به واکر انتقال دهد و برای راه رفته بهتر از آن کمک بگیرد. از دیگر انواع واکر، واکر زانویی است. به این ترتیب که فرد می­تواند زانوی خود را معمولاً آسیب دیده است، روی واکر قرار دهد و مسیر خود را ادامه دهد. این نوع واکر را به جز سالمند، افراد دیگر نیز ممکن است استفاده نمایند. نوع دیگر واکر، واکر دو چرخ است. این نوع در مقایسه با واکر چهار چرخ ممکن است انرژی بیش­تری از سالمند شما بگیرد. اما از توانایی­‌های او نیز بیش­تر استفاده می­شود و باعث می­شود فرد کمتر احساس صعف و سستی داشته باشد.

از دیگر وسایل کاربردی برای استحکام و پایداری سالمندان ویلچر است. ویلچر وسیله‌­ای است که علاوه بر سالمندان؛ معلولان  افرادی که مشکلات حرکتی دارند نیز، از آن استفاده می­کنند. سالمندان می­توانند از ویلچرهایی استفاده کنند که بتوانند آن را به­خوبی هدایت کنند. در این شرایط بسیاری از مشکلاتی که با حرکت و حفظ تعادل این افراد به­وجود می­آید، برطرف می­شود. ویلچرهای بسیار خوبی در این زمینه طراحی شده­اند که سالمندان به­وسیله­ی آن­ها می­توانند کارهای خود را به­تنهایی انجام دهند و اطرافیان آن­ها از این بابت نگرانی نداشته باشند. مهم­ترین مسئله در ارتباط با ولیچرها این است که باید نیاز سالمند خود را بشناسید و با توجه به آن ویلچر مناسب را تهیه نمایید تا بیش­ترین کارایی را داشته باشد.

شرایط روحی سالمند در ضعف و سستی دوران پیری

ضعف و سستی می­تواند تا حد زیادی ناشی از مشکلات جسمانی فرد باشد. به ­مرور زمان افراد با افزایش سن عملکرد پیشین خود را از دست می­دهند و نمی­تواند قدرت قبل را داشته باشند. مهم­ترین مسئله برای سالمند شما درک و پذیرش این مسئه است. او پس از آن می­تواند برای این مسائل خود راه‌حل‌های مناسبی پیدا کند و روند تحلیل رفتن و پیر شدن خود را تا جای ممکن به عقب بیندازد.

سالمندان در این سنین بسیار حساس و زودرنج می­شوند. ممکن است این مسئله برای آن­ها خوشایند نباشد که برای کارهای کوچک خود نیز از سایر افراد کمک بخواهند. از این رو معمولاً احساس ناخوشایندی به آن­ها دست می­دهد. این زمانی است که سالمند شما بیش از هر زمانی به کمک شما نیاز دارد. شما باید با صبر و شکیبایی در کنار او قراربگیرد و برای مسائل و مشکلات او راه­حل پیدا کنید. حمایت و پشتیبانی شما، بار روانی را از روی دوش سالمند شما کم می­کنند و می­تواند این اطمینان را به او بدهد، که می­تواند در این امر روی شما حساب باز کند و تنها نیست.

نکات مهم در احساس ضعف و سستی سالمندان

افراد با ورود به سن پیری ممکن است حس­های ناخوشایندی را تجربه کنند که علاوه بر نمود درونی، نمود فیزیکی نیز دارد. سالمندان معمولاً در این دوره از زندگی خود وزن زیادی را از دست می­دهند. این یکی از عواملی است که باعث می­شود آن­ها احساس ضعف و سستی داشته باشند. به­مرور زمان ممکن است ویتامین­ها و عناصر مفید کمتری در اختیار بدن آن­ها قرار گیرد که نیاز به رسیدگی دارد.

برای مراقبت از سالمندان خود می­توانید از تست­های مناسب استفاده کنید تا در صورت بروز مشکل ضعف و سستی به­ سرعت بتوانید آن­ را درمان نمایید. محیط و شرایط زندگی سالمند شما باید به­ گونه‌­ای باشد که خطری او را تهدید نکند و از وضعیت سلامتی او مطمئن باشید. در این شرایط می­توانید از ابزارهای مناسبی مثل واکر و ویلچر استفاده کنید تا ضعف بدنی فرد را بتوان این گونه تا حد زیادی جبران نمود. شما نیز می­توانید راه­کارهای مراقبت از سالمندان خود را با سایر افراز به اشتراک بگذارید و آن­ها را راهنمایی نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا