A
اطلاعات کاربردی سالمندانسلامت روان سالمندان

انواع سادیسم در سالمندان را بشناسید

آیا تا به حال با افرادی برخورد داشته‌اید که به راحتی بتوانند موجب آزار و اذیت دیگران شوند؟ ترساندن بچه‌ها، اذیت کردن در حین رانندگی، کتک زدن دیگران و … نمونه‌هایی از این آزار و اذیت‌ها هستند که شاید با آن‌ها برخورد کرده باشید. این نوع رفتار یک اختلال شخصیتی در فرد است و در صورتی که درمان نشود می‌تواند به یک معضل بزرگ تبدیل شود. اینگونه رفتارها و روابط ناسالم در سنین سالمندی هم وجود دارد، تنها محدود به دوران جوانی نیست. افراد بسیاری در سنین سالمندی درگیر سادیسم می‌شوند که هم موجب آزار و اذیت خود و هم موجب آزار و اذیت دیگران خواهند شد.
البته این موضوع را باید عنوان کرد که هرشخصی که این ویژگی‌ها را دارد الزاما دچار اختلال نیست. برای آشنایی بیشتر با این اختلال که با عنوان سادیسم(Sadism) شناخته شده است در ادامه با ما همراه باشید. در این مقاله با علائم سادیسم، راه‌های درمان آن، انواع سادیسم در سالمندان بیشتر آشنا خواهید شد.

سالمندان سادیسمی

سادیسم در سالمندان چیست؟

سادیسم که به اختلال آزارگری شهرت پیدا کرده در واقع یک نوع اختلال در شخیت فرد است که با اذیت کردن دیگران و آسیب رساندن به آن‌ها به آرامش می‌رسد و از این کار لذت می‌برد. پزشکان بخش بیشتر این اختلال شخصیت را مربوط به بعد جنسی فرد می‌دانند. فرد مبتلا به سادیسم از روابط جنسی خشونت‌آمیز لذت می‌برد.
در واقع این اختلال پیش از ۱۸ سالگی در فرد شکل می‌گیرد و میزان ابتلا آن در آقایان بیش از خانم‌ها است. احساس رضایت و هیجان در فرد سادیسمی با میزان آزار و اذیت افراد رابطه مستقیمی دارد.

علائم بیماری سادیسم در سالمندان

این بیماری همانند دیگر بیماری‌ها دارای علائمی است که با شناخت‌ آن‌ها در سالمندان می‌توانید آن را تشخیص دهید:

  • افرادی که تمایل دارند تا دیگران را تحت کنترل خود قرار دهند. برای آن‌ها هیچ فرقی ندارد که فرد مقابل غریبه است یا آشنا، دوست است یا اعضای خانواده. آن‌ها تنها می‌خواهند که حس کنترل‌گری خود را ارضا کنند.
  • این دسته از افراد همیشه سعی می‌کنند تا مشکلات دیگران را بیشتر کنند. تحقیر دیگران یکی زا رایج‌ترین کارهای افراد مبتلا به سادیسم است.
  • این افراد سعی دارند تا امید دیگران را نا امید کنند و آن‌ها را از انجام کاری که قصد آن را دارند منع کنند.
  • بیشتر آن‌ها دوست دارند تا فضایی متشنج و خشونت آمیز ایجاد کنند. از برتری و داشتن حس قوی بودن بسیار خوشحال هستند.
  • این افراد علاقه بسیاری به بازی‌های خشونت آمیز، فیلم‌های اکشن و … دارند.
  • در انجام دادن کار و فعالیت باعث ایجاد ترس و واهمه در افراد می‌شوند. به جای تشویق موجب ترس آن‌ها خواهند شد.
  • این افراد بدبین هستند و سعی می‌کنند تا دیگران را تحت کنترل داشته باشند. به عنوان مثال همسر خود را چک می‌کنند، فرزند خود را محدود می‌کنند.

انواع بیماری سادیسم در سالمندان

بیماری سادیسم هم مانند بسیاری از بیماری‌های روحی و اختلالات روانی سالمندان دارای انواع مختلفی است که شدت این بیماری در هرکدام از آن‌ها متفاوت خواهد بود. از جمله انواع بیماری سادیسم در سالمندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست دادن کنترل: این افراد به سرعت کنترل خود را از دست می‌دهند و در زمان عصبانیت به دیگران حمله می‌کنند. از این کار احساس رضایت دارند و لذت می‌برند.
  • سادیسم اجباری: این دسته از افراد مبتلا به سادیسم اجباری بیشتر نقش قاضی را ایفا می‌کنند. در رابطه با هر موضوعی خودشان تصمیم می‌گیرند و تصمیم خود را عملی می‌کنند. به عبارتی قصاص قبل از جنایت انجام می‌دهند. این افراد فکر می‌کنند که مسئول مجازات و تنبیه دیگران به عهده آن‌ها است، از این رو همیشه خود با رفتار اجبارگرایانه سعی می‌کنند که دیگران را محکوم کرده و مجازاتشان را مشخص کنند. در واقع آن‌ها از خشونتی که در جایگاه بالا دارند احساس رضایت می‌کنند.
  • سادیسم انفجاری: این نوع سادیسم بیشتر در افرادی وجود دارد که جایگاه بالایی دارند و دارای افراد زیردست بسیاری هستند. این افراد به شدت دیگران را کنترل می‌کنندو با عصبانیت و خشمی که روی زیردستان خود دارند، احساس شادمانی و رضایت خواهند داشت. افراد مبتلا به سادیسم انفجاری دارای شخصیت مرزی هستند، ناگهان عصبانی می‌شوند و سپس عصبانیت آن‌ها فروکش می‌کنند. بعد از عصبانیت خود احساس شرمندگی و ندامت بسیاری دارند.
  • سادیسم بی مهره: این دسته از افراد مبتلا به سادیسم بی مهره، دارای شخصیت و روحیه بسیار ضعیفی هستند. به دلیل ویژگی‌های اجتنابی که دارند باید مورد حمایت گروهی قرار بگرند. این دسته از افراد ترسو هستند و شخصیت بی ثباتی دارند، از این رو بیشتر افراد ضعیف را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.
  • سادیسم ستمگرانه و استبدادی: افراد مبتلا به سادیسم ستمگرانه و استبدادی، بسیار بدبین و منفی هستند. برای انجام کارهای خود دیگران را تهدید می‌کنند و با زبانی کوبنده و برنده دارند. این دسته از افراد سادیسمی همیشه عصبانی هستند و عصبانیت خود را بروز می‌دهند. البته ممکن است آن را در ملا عام نشان ندهند، اما با آزار و اذیت دیگران باعث آرامش و احساس رضایت در خود می‌شوند.

علائم سادیسم در سالمندان

چگونه می‌توان سادیسم در سالمندان را تشخیص داد؟

یکی از بهترین راه‌های تشخیص بیماری سادیسم در سالمندان آن است که با یک روانپزشک صحبت کنند. روانپزشک با صحبت کردن و پرسیدن سوالات مختلف می‌تواند بیماری فرد سالمند را تشخیص دهد. روانپزشک ابتدا سعی می‌کند تا در رابطه با زندگی فرد بیشتر بداند، اطلاعاتی در رابطه با خانواده، همسر، محیط کار و… از فرد مراجعه کننده می‌پرسد. این اطلاعات می‌تواند نشان‌دهنده خشونت در خانواده یا محیط کار را برای پزشک آشکار کند.
در مرحله بعدی پزشک برای اینکه متوجه شدت عصبانیت فرد شود، سعی می‌کند تا فرد را در شرایط مشابهی قرار دهد و آن را عصبانی کند. این عصبانی شدن و برانگیخته شده می‌تواند به روانپزشک این اجازه را بدهد تا با جزئیات بیشتری به بررسی شخصیت فرد بپردازد.
در نهایت پزشک با بررسی و تحلیل آناتومی روابط این افراد می‌تواند جزئیات را مورد بررسی قرار دهد. در بسیایر از موارد دیده شده است که افراد مبتلا به سادیسم نیستند و علائم آن را با اختلالات دیگر اشتباه گرفته‌اند.

روانپزشک سعی می‌کند تا پس از تشخیص این بیماری با استفاده از دارو و تکنیک‌های مناسب، این بیماری را درمان کنند.

چه اختلالاتی با سادیسم اشتباه گرفته می‌شود؟

اختلالات شخصیتی دیگری وجود دارند که به دلیل علائم مشابهی که با سادیسم دارند ممکن است دیگران را گمراه کند. از جمله این اختلالات عبارتند از:

  • اختلال پارانوئید: در این نوع اختلال معمولا فرد با ظن و شک، رفتار دیگران را تفسیر می‌کند. در واقع او رفتار دیگران را تهدید آمیز و آسیب زننده تلقی خواهد کرد.
  • اختلال ضداجتماعی: در این نوع اختلال فرد به هیچ عنوان نمی‌تواند با قوانین و چهارچوب‌های اجتماعی خود را وفق دهد، از این موضوع احساس گناه بسیاری می‌کند.
  • اختلال اسکیزوتیپال: این دسته از افراد معمولا درگیر افکار و عقاید خرافاتی خود هستند. اتفاقات روزمره را با توجه به دید خود تفسیر و تعبیر می‌کنند و معنای شخصی به اتفاقات خواهند داد.
  • اختلال شخصیتی اسکیزوئید: این دسته از افراد کمی عجیب و غریب هستند، از حضور در جمع‌های اجتماعی فراری هستند و بیشتر دوست دارند گوشه‌گیر و تنها باشند. این افراد بیشتر ترجیح می‌دهند که تنها باشند و کارهای انفرادی انجام دهند.

نحوه تشخیص سادیسم در سالمندان

سخن پایانی زیمد

یکی از حساس‌ترین برهه‌های زمانی در زندگی انسان‌ها، سنین سالمنید است. در این سن با افزایش سن و سال روحیه افراد حساس‌تر خواهد شد و به عبارتی به سمت بچه شدن پیش می‌روند. علاوه بر این موضوع بسیایر از بیماری‌ها هستند که با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن فرد سالمند، خود را آشکار خواهند کرد. یکی از این بیماری‌ها که مربوط به شخصیت فرد سالمند است و با بعد روانی آن ارتباط مستقیمی دارد، سادیسم است. افراد مبتلا به سادیسم نه تنها موجب آزار و اذیت خود می‌شوند بلکه اطرافیان خود را هم مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا