A
اطلاعات کاربردی سالمندانتغذیه و مکملسلامت جسمی سالمندان

داروهای خطرناک برای سالمندان

احتمال زیاد این اتفاق برای شما هم پیش آمده است که کمی سرتان درد گرفته و اطرافیان به شما می­‌گویند که قرص مسکن بخور. یا زمانی‌­که دچار بیماری سرماخوردگی می­‌شوید یک سری دارو را بدون تجویز پزشک مصرف می‌­کنید. شاید در سنین کمتر با عوارض این چنین رفتارهای پرمخاطره مواجه شوید اما با افزایش سن و ورود افراد به مرحله سالمندی، عوارض دارو خود را بیشتر نشان می‌­دهند و این ممکن است سلامتی افراد را به خطر بیاندازد.

در این مقاله زیمد تصمیم دارد لیستی از داروهای خطرناک برای سالمندان ایجاد نماید اما به­‌طور یقین قبل از استفاده این داروها با پزشک معالج مشورت نمایید. این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که ممکن است لیست داروهای خطرناک برای سالمندان، در سنین کمتر عوارض کمتری داشته باشد و در سنین بالا نشانه­‌های بسیار متفاوتی از مصرف این داروها در سالمندان شاهد باشید.

پزشکان با توجه به عوارضی که این داروها در سالمندان ایجاد می­‌کند، این داروها را تجویز نمی­‌کنند و برای برطرف شدن بیماری مورد نظر از داروی جایگزین استفاده خواهند کرد.

لیست داروهای خطرناک برای سالمندان

یوتروپین یا داروی هورمون رشد

همانطور که از اسم این دارو مشخص است جهت رشد استفاده می­‌شود. اما این تصور به اشتباه در ذهن افراد ایجاد شده است که با مصرف این دارو می‌­توانند حس جوانی و شادابی را در خود ایجاد نمایند. اما متاسفانه در سنین بالا مصرف این دارو می­‌تواند برای سالمندان خطرناک باشد و علائمی مانند ورم، درد مفاصل، اختلال در قند ناشتا سالمند و ژینکوماستی را به­‌وجود خواهد آورد.

انسولین

همه ما با اسم انسولین به­عنوان داروی بیماری دیابت که افراد می­‌توانند میزان قند خون خود را با آن کنترل کنند می‌شناسیم اما آیا این دارو، می­‌تواند جزء داروهای خطرناک برای سالمندان باشد؟ بله.

اگر برای سالمندان میزان انسولین با مقدار متغیر تجویز شود می­‌تواند بسیار خطرناک باشد. افرادی که سن بالا دارند و به بیماری دیابت دچار هستند باید در طول روز باید به­مقدار معین انسولین دریافت نمایند.

تغییر در میزان انسولین دریافتی موجب تغییر ناگهانی قند می­‌شود و عوارضی مانند نارسایی کلیه، نابینایی، اختلال در عملکرد صحیح اعضاء بدن و در موارد شدیدتر مرگ را سبب می‌­شود.

فلکسریل داروی شل‌کننده عضلات

شاید استفاده از داروی شل‌کننده عضلات برای سنین جوانی در مواقع گرفتگی کمر و پا یا دردهای عضلانی گزینه خوب و کارآمدی محسوب شود، اما تاثیر این دارو در سنین بالا متفاوت است و پیشنهاد می‌­شود از مصرف این دسته از داروها خودداری نمایید. این دارو موجب شل شدن عضلات می‌­شود و در سنین بالا این شل شدن عضلات موجب شکستگی استخوان خواهد شد. در کنار این مورد، این دارو باعث ایجاد سرگیجه، به زمین خوردن سالمند و مشکلات بعد از آن را نیز سبب خواهد شد.

بنادریل داروی ضد آلرژی

داروهایی که در دسته داروهای آنتی هسیتامین قرار می‌­گیرند می­تواند موجب سرگیجه، حواس پرتی، یبوست و خشکی بیش از حد در دهان در افراد سنین بالا شود. بنادریل یکی از داروهای ضد آلرژی است که بدن نسبت به آن خیلی سریع مقاوم می­‌شود و فرد مجبور است دوز مصرفی خود را افزایش دهد. اما با افزایش دوز، عوارض دارو در فرد تشدید پیدا می­‌کند. با اینکه پزشکان در مواردی که فرد حساسیت‌­های شدید دارد این دارو را تجویز می­‌کنند اما مصرف این دارو بدون مشورت پزشک می‌­تواند جزء داروهای خطرناک برای سالمندان به شمار آید.

کلونوپین داروی آرامش‌بخش

این دارو جزء داروهایی است که پزشکان برای افرادی که دچار حملات عصبی می‌­شوند تجویز می‌­کنند. اما در سنین بالا می­‌تواند کمی خطرناک باشد. این دارو با توجه به تاثیرات آرام‌بخشی که در سالمندان ایجاد می‌کند می­‌تواند موجب بروز سرگیجه، زمین خوردن و عوارض بعد از زمین خوردن در سالمندان شود.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی

پروفن، استامینوفن و ناپروکسن جزء داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی است که بدون تجویز پزشک در داروخانه­‌ها موجود است. متاسفانه بسیاری از افراد در مصرف خودسرانه این داروها زیاده‌­روی می­‌کنند که می­تواند عوارضی به­‌همراه داشته باشد.

شاید در سنین جوانی مصرف این دست از داروها البته با دوز کم و با در نظر گرفتن اینکه شما داروی دیگری مصرف نمی‌­کنید که با هم تداخل دارویی پیدا کنند، عوارضی را به دنبال نداشته باشد. اما در سنین سالمندی شرایط کمی متفاوت است.

سالمندان به­‌دلیل اینکه بیماری­های مختلفی دارند داروهای متفاوتی استفاده می­‌کنند و مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی دچار اختلال دارویی خواهد شد. این دست از داروها نباید با داروهایی مانند ضدانعقاد خون، داروهای آنتی‌پلاکت خون و کورتیکواستروئیدها مصرف شود. عوارض این اتفاق، زخم معده و خونریزی گوارشی را ایجاد می­‌کند.

میراپکس داروی بیماری پارکینسون

به احتمال زیاد همگی با بیماری پارکینسون یا رعشه آشنایی دارند. خیلی از افراد این بیماری را در سنین بالا تجربه خواهند کرد. پارکینسون با داروهای ضد رعشه می‌­تواند مدیریت شود اما مصرف این دارو می‌­تواند موجب ایجاد توهم، خواب آلودگی و افت فشار خون شود. زمین خوردن­‌های ناشی از توهم اتفاقی است که برای بیماران پارکینسونی که این دارو را استفاده می­‌کنند زیاد اتفاق می­افتد.

داروهایی که استفاده از آن‌ها برای سالمندان خطرناک است و به سلامتی آن‌ها آسیب می‌زند.
داروهای خطرناک برای سالمندان

آمبین داروی آرامبخش

حتما شما هم این را شنیده‌­اید که با بالا رفتن سن، خواب افراد کم می­‌شود. سالمندان به سختی می‌­توانند خواب کاملی را در شب تجربه کنند. از این­رو به استفاده از داروهای آرامبخش گرایش پیدا می‌­کنند. این داروها با توجه به تاثیراتی که روی فرد برجای می­‌گذارند، موجب ایجاد خواب آلودگی، از دست دادن تعادل، راه رفتن در خواب و صدمات ذهنی می­‌شود. داروی دیگری که در این دسته بندی قرار می­‌گیرد زوپیکلون می­باشد که عوارضی مشابه با آمبین متوجه سالمند خواهد شد.

آواندیا داروی دیابت

متاسفانه بیماری دیابت زندگی بسیاری از افراد را در سراسر دنیا می­‌گیرد اما داروهای زیادی هم به‌وجود آمده­‌اند که با مصرف آن­ها زندگی را کمی راحت­‌تر کند. اما داروهایی مانند آواندیا می‌تواند میزان ابتلا سالمندان به بیماری­‌هایی مانند سرطان و نارسایی­‌های قلبی که موجب سکته قلبی می‌­شود را افزایش می­‌دهد.

لیپیتور داروی کنترل کلسترول

زمانی‌­که افراد وارد مرحله سالمندی از زندگی خود می­‌شوند به­‌دلیل مصرف غذاهایی ناسالم و عدم تحرک کلسترول بد را در بدن خود افزایش می‌­دهند. مصرف لیپیتور موجب کاهش این کلسترول و افزایش میزان کلسترول خوب می‌­شود. اما به‌­دنبال این مزیت، عوارضی چون مشکلات عصبی، قلبی و اختلال در حافظه گریبان­‌گیر سالمندان خواهد شد. این دارو با توحه به تاثیرات منفی که در سالمندان باقی می­‌گذارد در لیست داروهای خطرناک برای سالمندان قرار می­‎‌گیرد.

داروی آنالاپریل هم در این دسته از داروها قرار می­‌گیرد. با این تفاوت که با مصرف این دارو منتظر اختلال در عملکرد کبد هم باید باشید. تاثیرات این دارو از ۵۰ سال به بالا شدت می­‌گیرد.

نکسیوم داروی معده

خیلی از سالمندان را دیده­‌ایم که دارای مشکلات گوارشی، سوزش معده، ریفلاکس و سوزش معده هستند. این موارد با مصرف برخی میوه و مواد غذایی افزایش پیدا می­کند و سالمندان به­‌ناچار به استفاده از داروهایی مانند نکسیوم که اسید معده را کنترل می‌کند روی می­‌آورند. اما با مصرف این دارو عوارضی مانند نارسایی کلیه، اسهال، کم شدن مواد مغذی در بدن را پیش بینی نمایید. تاثیرات این دارو با افزایش سن شدت می‌­گیرد و می­تواند عوارض وخیم‌تری را در سالمندان ایجاد نماید.

سلبرکس داروی ورم مفاصل

این دارو برای سالمندان جهت برطرف شدن دردهای ناشی از آرتروز و ورم مفاصل تجویز می­‌شود. اما با مصرف این دارو، میزان ابتلا سالمند به حمله قلبی و سکته افزایش پیدا می­‌کند. در افرادی که به بیماری­‌های زمین‌ه­ای قلبی دچار هستند، از مصرف این دارو اجتناب کنند و با پزشک معالج در میان بگذارند.

 

نکته مهم داروهای خطرناک برای سالمندان

یکی از عادات خطرناکی که در بین افردا جامعه ایجاد شده است مصرف خودسرانه دارو بدون تجویز پزشک است. در سنین پایین احتمال بروز عوارض دارویی کمتر است. اما با افزایش سن تاثیرات و عوارضی همان دارو افزایش پیدا می­‌کند و فرد را درگیر مشکلات و بیماری­‌های ناشی از مصرف داروهای خطرناک برای سالمندان می‌­کند.

در این مقاله سعی کردیم برخی از داروهایی را نام ببریم که عوارض زیادی دارند و می­‌تواند سلامت سالمندان را به‌­خطر بیندازد. اگر شما تجربه­ استفاده از دارویی در سالمندتان دارید که عوارض شدیدی را ایجاد کرده است خوشحال می‌­شویم نظر خود را در قالب کامنت با متخصصان زیمد در میان بگذارید.

فروشگاه تخصصی سالمندان

منبع
namnakbartarinha

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا