A
سلامت روان سالمندان

تاثیر گل و گلدان بر تقویت روحیه سالمندان

تحقیقات زیادی بر تأثیر گیاهان خانگی بر سلامت روان انجام شده است که همگی آن­ها گویای تاثیر مثبت گل و گیاه و پرورش گیاهان خانگی بر بهبود و تقویت روحیه سالمندان است. پژوهشگران رفتار شناسی دانشگاه نیوجرسی آمریکا ثابت کرده­‌اند که ارتباط با طبیعت و لذت بردن از مناظر زیبای آن، راهی ساده اما مهم برای کسب آرامش و تلطیف روح و روان آدمی است.

همچنین، این پژوهش‌­ها ثابت کرده‌­اند خریدن گل، کاشتن گل و گیاه و به­ طور کلی نگاه کردن به گل، باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش، طراوت، مثبت اندیشی و دوری از غم و اندوه می­‌شود. یعنی افرادی که در محیط اطرافشان گل و گیاه وجود دارد، ۲ تا ۴ برابر دیگران آرام، مهربان، شاد و با گذشت هستند و می­توانند این حس را با رفتار مثبت خود به دیگران نیز منتقل کنند.

این یافته‌­ها بیان می­کند که فضاسازی منزل یا محل کار باید به گونه­‌ای باشد که گل و گیاه به خوبی در معرض دید افراد قرار بگیرد و بخشی از فضای منزل به این مساله اختصاص یابد. این فضا می­تواند با استفاده از چند شاخه گل در گلدان، کاشتن گل در لیوان، لبه پنجره‌ها، کناره‌های اتاق و … ایجاد شود.

پروفسور ویلفرد جونز (روانشناس) می­گوید نکته قابل توجه درباره نقش گل در سلامت روانی افراد آن است که فرد با تماشا کردن به گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر آن می­توانند حالت روانی نامتعادل خود را تغییر داده و به حالت طبیعی بازگرداند. سالمندی دوران حساسی از زندگی است که افراد احساسات نامطلوب زیادی مانند تنهایی، انزوا، افسردگی، بی­خوابی و… را تجربه می­‌کنند. سالمندان زیادی هستند که مجبورند تنها زندگی کنند. در این بین گل و گیاه می­توانند همدم و دوست خوبی برای افراد باشند چرا که هم به مراقبت نیاز دارند هم باعث به وجود آمدن طراوت و شادابی می‎­شوند. ما قصد داریم در این مقاله تاثیر گل و گیاه بر روحیه سالمندان و انواع گیاهان آرام­بخش برای تقویت روحیه سالمندان را بررسی کنیم.

رابطه گل با کاهش کابوس­ های شبانه

پژوهشگران دانشگاه جورجیا تحقیقی انجام داده‌­اند که نشان می­‌دهد افرادی که در منزل خود از گیاهان نگه­داری می‌­کنند آرام و عمیق­تر نفس می‌­کشند و در نتیجه استرس کمتری را تجربه می­‌کنند. گیاهان تزیینی با تصفیه هوا تا حد چشمگیری استرس افراد را کاهش می‌دهند و وجود گل­ها، خصوصا گیاهانی با برگ­های سبز تیره و مقاوم، کمک قابل توجهی به بهبود وضعیت خواب درافراد و سالمندان می­‌کند.

گیاهان و کاهش سرماخوردگی

با افزایش سن سیستم دفاعی بدن به شدت ضعیف می‌­شود و با کوچک­ترین تغییر دمایی بدن از خود واکنش نشان می‌­دهد. گیاهان می­توانند با سرماخوردگی مبارزه کنند، طبق تحقیقات انجام گرفته ثابت شده که گیاهان خانگی اثرات بیماری­‌هایی نظیر سرما خوردگی را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهند. آن­‌ها با افزایش میزان رطوبت در فضا و کاهش وجود گرد و غبار در محیط، یکی از مبارزان اصلی سرماخوردگی هستند.

تصفیه کننده های هوای اتاق و تقویت روحیه سالمندان

گیاهان حجم بسیار زیادی از آلودگی ­های شیمیایی که از طریق هوا به ما منتقل می­‌شوند را از بین می‌­برند. آلودگی­ های خیلی خطرناکی که در هوای راکد خانه سبب سردرد و حالت تهوع می­شوند و می­توانند برای سالمندان و افراد کم­توان خطرآفرین باشند. با داشتن گیاهان در خانه می­توانید از این آلودگی ­ها در امان بمانید.

همچنین گیاهان ذرات گرد و غباری که از عوامل آلرژی ­زا هستند را کاهش می­‌دهند و به این وسیله بهترین مسکن برای سردرد هستند.

مبارزی قدرتمند با بیماری و افسردگی برای افراد مسن

تحقیقات ثابت کرده­‌ که مراقبت از موجود زنده‌­ای حساس و شکننده مثل گل و گیاه در منزل از بیماری­ هایی مانند افسردگی پیشگیری می­‌کند و به افراد منزوی یا تنها دلیل موجهی برای زندگی می­‌بخشد. همچنین بیمارانی که پنجره‌شان مشرف به باغ یا گل و گیاه است زود­تر از باقی بیماران سلامت خود را به ­دست می‌­آورند. نقش گل و گیاه در سلامت روحی-روانی افراد آن است که فرد با تماشا کردن به گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر زیبای آن می‌تواند حالت روحی نامتعادل خود را تغییر داده و به حالت طبیعی بازگرداند؛ در واقع گل عاملی جهت تعدیل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه کردن به گل عاملی جهت ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است.

گل و گیاه باعث می­شود سالمندان نگرشی مثبت به زندگی داشته باشند و احساس آرامش، شادی، رضایت، و صمیمت در افراد بیش­تر باشد. رنگ گل‌ها نکته بسیار پراهمیتی است، به­ طوری که گل‌ها با رنگ ملایم مانند: صورتی، سفید، بنفش و … حس شخص را به سوی احساسات آرام سوق داده و گل­‌ها با رنگ­های گرم و تند مانند: قرمز، زرد، نارنجی و… حس او را به سوی هیجان و سرزندگی پیش می­‌برند.
همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، با افزایش سن قدرت سیستم ایمنی کاهش می­‌یابد و سالمندان در معرض انواع بیماری­ ها قرار می­‌گیرند. علاوه ­بر این ذکر کردیم که گیاهان نقش موثری در بهبود سلامتی افراد و بیماران دارند و موجب تقویت روحیه سالمندان می­شوند. اما همان­طور که می­دانید، اکثر گیاهان گرده افشانی می­‌کنند یا روی برگ‌­های خود مخمرهایی دارند که می­تواند باعث بروز حساسیت یا برخی بیماری­ های آلرژیک شود. در نتیجه لازم است با شناسایی انواع گل­ها، یک دسته گل یا گلدانی زیبا را به فرد سالمند یا بیمار هدیه بدهید تا هم باعث تقویت روحیه او شوید هم از بروز برخی مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. تنوع گل­ های طبیعی در رنگ، بو و ساختار ظاهری بسیار متفاوت و گسترده است، اما می­توان به چند مورد اشاره کرد.

معرفی چند گل و گیاه برای تقویت روحیه سالمندان

  • گل رز: تنوع رنگی بی­نظیر این گل به شما این امکان را می‌­دهد که مطابق سلیقه فرد مورد نظر خود خرید کنید و به او نشان دهید که سلیقه او برایتان ارزشمند و زیباست. به ­خاطر ترکیباتی که در ساختار رایحه این گل وجود دارد، آن را برای بیماران کبدی و گوارشی توصیه می­کنند.
  • گل همیشه بهار: این گل زیبا و خاص، خاصیت ضد قارچ و ضد عفونی دارد و می­تواند برای بیماران پوستی، بهترین گزینه باشد.
  • گل آفتاب­گردان:  گل آفتابگردان، جلوه‌­ای متفاوت برای هدیه دادن دارد و برای بیمارانی که دچار زخم معده و در مجموع مشکلات معده هستند، بهترین گزینه است و می­تواند علاوه ­بر انتقال حس شادی، در بهبود حال بیمار نیز، موثر باشد.
  • یاس بنفش: این گل، با رنگ ملایم خود، بهترین انتخاب برای بیمارانی است که دچار سوختگی شده­‌اند. باعث تسریع در روند درمانی آنان می‌­شود. همچنین برای آرامش ذهنی نیز مفید است. چرا که رنگ بنفش با تحریک غده هیپوفیز، هرمون بتا اندورفین را ترشح می‌­کند تا آرامش قلبی، میسر شود.
  • گل برف: زمانی که بیمار از مشکلات روحی و اضطراب شدید رنج می­برد، گل­ های ریز برگ، کوچک و سفید گل برف، می­تواند در بهبود روان او تاثیری جدی بگذارد و با یادآوری خاطرات خوش، استرس او را کاهش داده و آرامش را به او بازگرداند.
  • گل نخود:  این گل نیز همانند گل برف، در تسکین روحیه و کاهش تنش تاثیر دارد و در مراکزی که اغلب بیماران مشکلات روحی و روانی دارند، می­تواند با یادآوری خاطرات زیبای کودکی، تنش موجود در محیط را کاهش دهد.

کلام آخر

تا این­جا تاثیر گل و گیاه بر تقویت روحیه سالمندان را بررسی کردیم و متوجه شدیم که ارتباط افراد مسن با موجودی لطیف و شکننده مانند گل می­تواند در بهبود سلامت روان و جسم آن­ها موثر باشد. گل و گیاه می­توانند سبب کاهش بروز بیماری­ های جسمی و روحی در سالمندان شوند و همچنین باعث می‌شوند آن­ها روحیه‌­ای شاداب و سالم­تر­ داشته باشند.

گل­ و گیاهان تنوع بی­‌شمار و هریک خواص مختص به خود را دارند. برای بهره­‌گیری حداکثری از حضور گل و گیاه در منازل، محل کار و مکان­ های درمانی باید از خواص و ویژگی­‌های هر یک مطلع باشیم تا نتیجه مطلوب بگیریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا