A
اطلاعات کاربردی سالمندانفایل صوتی و فیلم

انواع واکر برای سالمندان، راهنمای جامع برای خرید واکر [فایل صوتی]

اگر شما هم جزو سالمندانی هستید که دچار اختلالات حرکتی هستند، این مقاله راهنمای کاملی برای خرید بهترین واکر برای سالمندان است.

یکی از مشکلاتی که در اثر پیری و گذر سن برای افراد سالمند پیش می‌آید، اختلالات مربوط به حرکت است. درک اینکه چه نوع واکری، بهترین واکر برای سالمندان محسوب می‌شود، می‌تواند برای شما عزیزان بسیار مفید باشد.

همانطور که سن ما افزایش پیدا می‌کند، ماهیچه‌ها، مفاصل و استخوان‌های ما نیز دچار تغییر مربوط به کهولت و فرسودگی می‌شوند. این تغییراتی که در بدن ما به وجود می‌آیند، منجر به ضعف و کاهش تدریجی عملکرد تحرک ما می‌شوند. مسائل پزشکی مانند بیماری‌های قبلی، آرتروزها‌ و آلزایمر نیز در سنین پیری بسیار شایع است که آن‌ها نیز منجر به بروز مشکلاتی در تحرک افراد می‌شوند.

مشکلاتی که در زمینه راه رفتن و قدم زدن برای شما سالمندان به وجود می‌آید منجر به بروز عدم استقلال در شما خواهد شد. در این مواقع شما حتی برای مسائل کوچکی مانند رفتن به سرویس بهداشتی، رفتن به آشپزخانه برای گرفتن و خوردن غذا نیز به دیگران نیاز پیدا می‌کنید. این مشکلات باعث ایجاد ناامیدی در وجود شما خواهد شد و گوشه‌گیری و افسردگی را به همراه می‌آورد. در اینجا با کمک بهترین واکر می‌توانید تا حد زیادی جلوی این عواطف منفی را بگیرید.

امید خود را از دست ندهید. همه‌چیز راه حل مخصوص به خودش را دارد. راه حل مشکلات تحرکی نیز، محصولاتی مانند واکر برای سالمندان است. با استفاده از بهترین واکر برای سالمندان، می‌توانید بدون اینکه به کسی برای تحرک و قدم‌زدن خود تکیه کنید، آزادانه قدم بردارید و به هر کجا که دلتان می‌خواهد بروید. میزان ثباتی که بهترین واکر برای سالمندان به وجود می‌آورد، خیلی بیشتر از عصاهای مختلف موجود در بازار است.

چالش اصلی شما در زمینه مواجه شدن با مشکلات حرکتی، تشخیص درست بهترین واکر مناسب شما یا افراد نزدیک شما که مشکلات مشابه را دارند، است. خوشبختانه به جای درستی مراجعه کرده‌اید، زیرا در این مقاله در مورد انواع مختلف واکر برای سالمندان و انتخاب بهترین واکر برای شما یا کسی که دوستش دارید صحبت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: درمان پا درد سالمندان

انواع واکر و انتخاب بهترین واکر برای سالمندان

اولین قدمی که برای انتخاب بهترین واکر مناسب برای افراد مسن باید بردارید، این است که انواع واکر را بشناسید.

  • واکر استاندارد

محبوب‌ترین نوع واکر، واکر استاندارد است. واکر استاندارد سالمندا دارای چهار پایه‌ فاقد چرخ است که یک دسته در بالای خود برای نگه‌داشتن دارد. کاربر باید دسته آن را با دو دست خود بگیرد و واکر را بلند کند و آن را چند سانتی‌متر جلوتر از خودش قرار دهد و سپس به آرامی به سمت آن قدم بردارد. واکرهای استاندارد، بادوام‌اند و سبک‌وزن و ارزان قیمت هم هستند. سرعت حرکت با این واکرها آهسته و کند است و برای سطوح صاف مناسب‌تر است. واکر استاندارد مناسب افرادی است که در حفظ تعادل خود دچار مشکل و اختلال هستند و می‌لرزند و همچنین افرادی که نمی‌توانند به خوبی روی پای خود بایستند.

  • واکر جلو چرخ‌دار

عملکرد واکر چرخ‌دار، مشابه نمونه استاندارد آن است با این تفاوت که در پایه جلوی آن دو چرخ وجود دارد. برتری و خوبی این واکر نسبت به واکر استاندارد این است که برای حرکت کردن با آن، نیاز به بلند کردن واکر نیست. بنابراین این نوع بهترین واکر برای سالمندانی است که قدرت دست زیادی ندارند. بلکه می‌توانید با هول دادن آن را جابه‌جا کنید. چرخ‌های این واکر موجب سهولت در حرکت در زمین‌های ناهموار می‌شوند و این از دیگر مزیت‌های این نوع از واکر نسبت به واکر استاندارد محسوب می‌شود.

این واکر برای مصارف داخل خانه یا بیرون خانه مناسب است. اما زمانی که فرش و قالیچه ضخیم در خانه داشته باشید، این واکر نمی‌تواند بهترین واکر برای شما باشد. این واکر مناسب افرادی است که میزان تعادل آن‌ها متوسط تا خوب است. به خاطر داشته باشید که اگر وزن زیادی را به واکر چرخ‌دار تحمیل کنید، نمی‌تواند ثابت بماند و شروع به حرکت می‌کند و اگر شما جز افرادی باشید که میزان تعادل مناسبی ندارید، برای شما مشکل به وجود خواهد آورد.

بیشتر بخوانید: ورزش برای کمر درد سالمندان

  • رولیتر چهارچرخ

رولیترها، همانند واکرهای قبلی چهارپایه و یک دسته دارند با این تفاوت که چهار پایه آن دارای چرخ است. دسته واکر چهارچرخ دارای ترمزی است که با فشرده شدن عمل می‌کند. چرخ‌های این نوع از واکر آن را تبدیل به بهترین واکر برای سالمندان می‌کند که می‌تواند مورد انتخاب قرار بگیرد. برخی از انواع این واکر که برای عرضه به بازار ارائه شده است، برای شما صندلی برای نشستن نیز دارد. می‌توانید هر وقت که از راه رفتن و قدم زدن با این نوع از واکر سالمندان خسته شدید، روی آن صندلی بنشینید و استراحت کنید.

برخی دیگر از این نوع واکر‌ها، برای راحتی بیشتر شما، سبدهایی برای حمل وسایل مورد نیازتان دارند. واکرهای چهارچرح، مناسب سالمندانی است که برای حفظ تعادل خود متکی به واکر نیستند و همچنین اغلب برای مصارف بیرون از خانه مناسب است. مشکل عمده این واکر، این است که بسیار سنگین است. اغلب این واکرها وزنی برابر با تقریبا ۹ کیلوگرم دارند.

  • رولیترهای سه چرخ

این نوع رولیتر نیز مانند رولیتر چهارچرخ است، با این فرق که دارای سه چرخ است. این نوع واکر شکلی مانند مثلث دارد که یک چرخ جلو دارد و دو چرخ دیگر در پشت آن قرار دارد. مانند نوع چهارچرخ آن، این واکر نیز روی دسته‌های خود ترمزی دارد که با فشردن آن واکر از حرکت می‌ایستد. این نوع از واکر از نوع چهار چرخ آن کوچکتر است و شکل مثلثی آن، امکان مناسب‌تری برای بهتر قدم برداشتن ایجاد می‌کند. با این حال اما این نوع از رولیتر جایی برای نشستن ندارد ولی خوشبختانه سبد برای گذاشتن وسایل شما در آن حضور دارد. این رولیتر نیز، بهترین واکر مناسب برای سالمندانی که دچار مشکلات تعادل هستند نیست.

خرید واکر برای سالمندان

نکاتی جهت خرید بهترین واکر برای سالمندان

هدف اصلی ما در این مقاله، یاری رساندن به شما در مورد انتخاب بهترین واکر سالخوردگان است. اکنون که انواع واکر را می‌شناسید، زمان آن رسیده تا نکاتی که برای انتخاب بهترین واکر باید بدانید را برای شما شرح دهم. قبل از اقدام به خرید واکر، این سوال‌ها را از خود بپرسید:

بیشتر بخوانید: ورزش زانو برای سالمندان

از واکر برای چه جاهایی استفاده خواهید کرد؟ از واکر برای خارج از خانه یا مصارف داخل خانه می‌خواهید استفاده کنید؟ آیا قصد دارید آن را برای سطوح ناهموار یا زمین‌های دارای پستی و بلندی استفاده کنید؟ واکرهای چرخ‌دار، مثلاً برای نمونه رولیترها، بهترین گزینه برای استفاده در خارج از خانه و سطوح ناهموار هستند. واکرهای نوع استاندارد و جلو چرخ‌دار نیز برای مصارف داخل خانه می‌توانند بهترین واکر سالمندان باشند.

اندازه کاربری که می‌خواهد از واکر استفاده کند، چقدر است؟ اغلب واکرها برای بیشتر سالمندان مناسب و اندازه بدن آن‌ها هستند. با این حال، واکرهای سایز متوسط ممکن است برای افراد قد بلند و یا خیلی قد کوتاه، عذاب‌آور و ناراحت‌کننده باشند. واکرها حاوی محدودیت‌های وزنی هستند، پس سالمندانی که وزن زیادی دارند باید واکرهایی که می‌توانند وزن آن‌ها را تحمل کنند، خریداری کنند.

چه میزان فضا برای استفاده از واکر در دسترس است؟ اگر می‌خواهید از واکر درون خانه خود استفاده کنید، باید میزان پهنای راهروها و درهای خانه خود را حتما قبل از خرید واکر در نظر بگیرید. واکرهای جلو چرخ‌دار و رولیتورهای سه‌چرخه، برای فضاهای باریک و کم، بهترین انتخاب به حساب می‌آیند. با این حال رولیتورهای چهار چرخ هم می‌توانند برای کاربردها و مصارف داخل خانه مناسب واقع شوند. بهترین واکر برای سالمندان که فضای کافی برای نگهداری آن ندارند واکر تاشو است.

تا چه مدت می‌خواهید از واکر استفاده کنید؟ برخی مواقع، افراد به علت عمل‌های جراحی که انجام می‌دهند یا صدماتی که به بدن آن‌ها وارد می‌شود، دچار مشکلات حرکتی می‌شوند. در این مواقع بهتر است تا زمانی که سلامتی و توانایی فرد به طور کامل احیا نشده، از واکر برای بهبود در عملکرد حرکتی خود استفاده کند. برای مصارف موقت، بهترین واکر برای فرد نوع استاندارد و یا نوع جلو چرخ‌دار آن است. دلیل این که این نوع از واکر را به شما پیشنهاد می‌کنم این است که واکرهای استاندارد و جلو چرخ‌دار از بقیه انواع واکر ارزان‌تر و قابل دسترس‌تر هستند.

قابلیت قابل حمل بودن و میزان اشغال فضای آن چقدر است؟ واکرهای سالمندان، فضای زیادی را اشغال می‌کنند. پس اگر در ماشین یا خانه خود فضای زیادی برای اختصاص به آن ندارید، بهتر است اندازه واکری که می‌خواهید بخرید را در نظر بگیرید. اگر جزو افرادی هستید که خیلی به مسافرت می‌روید و همیشه باید واکر به همراه شما باشد، بهتر است از نوع تاشوی واکرها خریداری و استفاده کنید. واکرهای تاشو به راحتی در داخل خانه، روی صندلی عقب خودرو و در صندوق عقب ماشین شما جا می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را به راحتی همه‌جا ببرید.

بیشتر بخوانید: درمان آرتروز سالمندان

نحوه قدم برداشتن و راه رفتن با واکر سالمندان

  • بعد از این که بهترین واکر برای سالمندان را انتخاب کردید، برای راه رفتن با واکر مراحل زیر را انجام دهید:
  • ابتدا واکر را با دستان خود بلند کرده و آن را به اندازه طول یک پا (یک قدم کوتاه) جلوتر روی زمین قرار دهید. اگر واکر چرخ دارد، آن را به همین اندازه به جلو هل دهید. واکر را تا اندازه‌‌ای به جلو ببرید تا پایه‌های عقبی آن جلوی پنجه پای شما قرار گیرند.
  • قبل از آن که قدمی بردارید، مطمئن شوید هر چهار پایه واکر، بر روی زمین قرار دارند.
  • کمی به جلو خم شوید و ابتدا پای مبتلا یا ضعیف خود را بلند کرده، به اندازه طول یک قدم جلوتر روی زمین قرار دهید. (در مواردی که پزشک به شما اجازه وزن اندازی روی پای مبتلا را نداده است، آن پا را جلو بیاورید ولی روی زمین نگذارید).
  • در حالی که با هر دو دست خود دسته‌های واکر را محکم به پایین فشار می‌دهید، پای سالم را بلند کرده و آن را در کنار پای دیگر قرار دهید.
  • مراحل قبل را تکرار کنید. در حین راه رفتن دقت کنید که صاف بایستید و کمر شما به جلو خم نشود.

جمع‌بندی و سخنان آخر

برای سالمندانی که مشکلات حرکتی و حفظ تعادل دارند، یکی از بهترین گزینه‌های انتخابی برای داشتن یک زندگی پرتحرک این افراد، استفاده از واکر است. بهترین واکر برای سالمندان کمک به حفظ تعادل و حرکت آن‌ها است. برای انتخاب و خرید واکرها نکاتی وجود دارد که باید قبل از اقدام به خرید حتما به آن نکات توجه کنید و پس  از در نظر گرفتن آن‌ها، بهترین واکر مناسب خود را خرید کنید. علاوه بر آن باید تمامی انواع واکرها را بشناسید تا بتوانید درست‌تر تصمیم بگیرید. تمام این اطلاعات را در این مقاله برای شما آورده‌ام. امیدوارم به شما کمک زیادی کرده باشد و از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

 

خرید عصا و واکر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا