A
سلامت روان سالمندان

۶ بازی فکری برای سالمندان: برای جلوگیری از آلزایمر

علاقه به بازی و سرگرمی علاوه ­بر اینکه به­ صورت ذاتی در همه انسان­ها وجود دارد و به دوران کودکی انسان‌­ها هم مربوط می‌شود. از چند دهه قبل توجه به بازی کردن در بین سنین مختلف جامعه بسیار زیاد شده و آن هم به دلیل تاثیرات بی­‌نهایت مثبتی است که در افراد ایجاد می‌­کند. یکی از مهم­ترین اتفاقاتی که بعد از بازی کردن در افراد ایجاد می‌­شود، روحیه پرانرژی و مثبتی است که موجب شادابی و نشاط در افراد می­‌شود. ما قصد داریم چند بازی فکری برای سالمندان نام ببریم و توضیح دهیم.

پزشکان زیادی برای از بین بردن آثار بیماری­‌ها و حتی افسردگی­‌ها به بیماران خود پیشنهاد بازی می­‌دهند. در نتیجه بازی کردن اگر با یک هدف معینی انجام شود می‌­تواند مفید و درمان­گر باشد.

بازی کردن در کودکی به منظور یاد گرفتن و تقویت حافظه است که تا سالمندی هم ادامه دارد. بازی هایی که سالمندان نیاز دارند انجام دهند، علاوه ­بر تقویت روحیه و از بین بردن افسردگی، موجب تقویت حافظه، جلوگیری از آلزایمر و تحلیل نیروی تفکر می­‌شود.

بازی هایی که مناسب سنین بزرگسال است، برای افرادی که در خانه سالمندان نگهداری و مراقبت می­‌شوند، بسیار کاربردی‌تر و ضروری‌تر است. این افراد احساس تنهایی بیشتری دارند و با انجام بازی با دوستان هم‌سن و سال خود، این حس تنهایی و افسردگی را کمتر کرده و از بودن در آن محیط لذت خواهند برد. تمام تلاش پرستاران خانه سالمندان برای این است که محیط این خانه‌ها را شاد، دوستانه و پر از انرژی کنند تا روحیه خسته سالمندان تقویت شود.

در این مقاله زیمد تصمیم داریم ۵ بازی فکری که برای سالمندان حاضر در خانه سالمندی مناسب است و موجب تقویت حافظه و روحیه آن­‌ها می­‌شود را به شما معرفی کنیم.

۱. جدول کلمات، یک بازی فکری برای سالمندان

حل کردن جدول و به دنبال کلمات گشتن، نه تنها در سنین سالمندی بلکه از سنین کمتر می‌­تواند به سلامت ذهن فرد کمک کند. در واقع حل کردن جدول کلمات، ورزشی مفید برای سلامت مغز است.

اصلا مهم نیست که سالمند بتواند تمام جدول را به­ صورت کامل حل کند و کلمات را به­ دست آورد؛ مهم این است در زمانی که ذهن درگیر پیدا کردن کلمات باشد و به فکر کردن بیشتر مشغول شود. در برخی موارد که سالمند پاسخ سوالی را نمی­‌داند مجبور می­‌شود از دیگران  بپرسد. در نتیجه مهارت­های ارتباطی سالمند با حل کردن جدول درگیر می­‌شود.

این بازی بسیار کم هزینه است و پیشنهاد می‌­کنیم که به صورت هفتگی برای سالمند خود جدول کلمات بخرید و او را به حل کردن آن تشویق کنید.

بیشتر بخوانید: آتروفی مغزی در سالمندان

۲. دبرنا یا بینگو، بازی شاد گروهی برای سالمندان

تا به حال دبرنا یا بینگو بازی کرده‌اید؟ حس عالی، پرنشاط و شادابی پس از آن را چشیده‌­اید؟ دبرنا ۱ بازی گروهی است که می­‌تواند سالمندان زیادی را درگیر خود کند. اینکه باید حواس شخص به اعداد اعلامی باشد، عدد را پیدا کند و کارت‌ها را جابجا کند، می‌تواند حس شنوایی، بینایی و تمرکز در افراد را تقویت کند. علاوه بر این، به دلیل اینکه این بازی به صورت گروهی انجام می‌شود، تعداد زیادی از سالمندان می‌توانند درگیر بازی شوند. در نتیجه مهارت‌های ارتباطی در افراد هم تقویت می‌شود. این بازی می‌تواند حس تنهایی و افسردگی را در سالمندان حاضر در خانه یا سرای سالمندان را به شدت کاهش دهد.

۳. پازل برای سالمندان: حل کردن پازل و ورزش ذهن و چشم

حل کردن پازل از سنین کودکی مورد توجه والدین، پزشکان و حتی کودکان قرار گرفته است. زمانی­که شخص به حل کردن پازل مشغول است، حواس بینایی و حرکتی او درگیر می‌شود. برای پیدا کردن قطعات و چیدن آن‌ها کنار فکر می‌کند و قطعات مختلف را کنار هم می‌چیند تا شکل نهایی ایجاد شود. پازل یکی از بهترین بازی های فکری است که می­توانید برای سالمند خود فراهم کنید.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از آلزایمر در سالمندی

دقت کنید که نمونه های مختلفی از پازل در بازار وجود دارد. اما بهتر است دقت کنید پازلی که برای سالمندتان خریداری می‌کنید، قطعات خیلی کوچک و زیاد نداشته باشد، چرا که از حوصله سالمند خارج است. حتما از رنگ‎های متعددی استفاده شود تا حس بینایی در افراد مسن را تقویت کند. رنگ های یکنواخت چشم را خسته و حوصله سالمند را سر می‌­برد. سعی کنید از پازل‌های ساده در بازی فکری برای سالمندان استفاده کنید و به مرور زمان سختی پازل را بالا ببرید.

بازی برای تقویت حافظه سالمند

۴. بازی پر چالش جنگا

بازی جنگا چند سالی است که باب شده. این بازی در تمام سنین به عنوان یک بازی جذاب و پر هیجان تبدیل شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این بازی شامل چند قطعه چوبی نازک است که روی هم قرار می‌گیرد. افراد با رسیدن نوبت­شان یکی از این قطعات را از این برج بیرون می‌کشد ولی به نحوی که برج سقوط نکند. این بازی را می‌توانید به صورت ۲ نفره یا گروهی انجام دهید و سالمند را درگیر هیجان این بازی کنید.

بازی جنگا می‌تواند سالمند را برای انتخاب چوب و خارج کردن آن مجبور به تفکر کند. جنگا حس بینایی، لامسه و حرکتی را تقویت و مهارت های ارتباطی سالمند را درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: دمانس عروقی

۵. تقویت ذهن با بازی سودوکو

تقریبا میتوان به گفت که اکثر افراد با این بازی آشنایی دارند یا نام آن را حداقل یکبار شنیده‌اند. این بازی فکری برای سالمندان آنقدر محبوب است که گونه های مختلفی از آن در دسترس افراد قرار دارد. این بازی ۱ مربع بزرگ است که ۹ مربع کوچک را در خود دارد. اعداد بین ۱ تا ۹ را باید به گونه‌­ای کنار هم بچینید که در هر ردیف و در هر ستون عدد تکراری وجود نداشته باشد.

سودوکو بهترین بازی است که می‌تواند حس تمرکز و قدرت فکر کردن در افراد را بالا ببرد. این بازی برای تمام سنین مناسب است اما به سالمندان  بیشتر توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: تقویت حافظه سالمندان

۶. بازی شطرنج و تقویت قدرت برنامه ریزی

آیا کسی وجود دارد که از تاثیر شگفت انگیز شطرنج بی اطلاع باشد. سالمندان در بازی شطرنج مجبور هستند استراتژی بچینند و بازی شخص روبه‌رو را پیش بینی کنند. روش بازی شطرنج می‌تواند در تقویت تمرکز و حافظه، نقش پر رنگی داشته باشد.

نیاز نیست که سالمند حتما در بازی شطرنج مهارت داشته باشد. فقط کافی است چند ماه تلاش و تمرین کند تا به مهارت‌های زیادی در این بازی دست پیدا کند. سالمند در این مسیر نیاز به تشویق و حمایت اطرافیان خود دارد. این حس پیشرفت و یادگیری می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در سالمندان بگذارد.

نکته مهم دیگری که در بازی شطرنج اتفاق می­فتد، تشویق افراد به فکر کردن خارج از چارچوب است. به همین دلیل بازی شطرنج نه تنها به سالمندان بلکه به همه افراد در سنین مختلف پیشنهاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان زوال عقلی در پیری

خلاصه کلام

انجام بازی فکری برای سالمندان می‌تواند بر سلامت جسمانی افراد مسن بسیار تاثیرگذار باشد. به همین دلیل لازم است برای بازی کردن با سالمندان زمان بگذارید تا ذهن و جسم آن‌ها را از تاثیرات و عوارض کهولت سن دور نگه دارید.

سالمند شما نیاز به توجه و مراقبت های جسمی و ذهنی فراوانی دارد که بتواند این دوره را با خاطره شیرین بگذراند. شما با امید به زندگی که به او می‌بخشید، موجب طول عمر او ­می‌شوید.

زیمد مجموعه خدمات پرستاری به سالمندان است و می‌تواند عصای دست شما و سالمندتان باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام دوستان عزیز🌹
    امیدوارم همگی خوب وسلامت باشید. دوران میانسالی کوله بار تجربه وعبرت است
    دنیای باتجربه های خوب وگاهی بد
    ما چیزهای دیدیم وگوش کردیم و به زبان آوردیم وحساس کردیم ناحدوی به فرزندان خود انتقال دادیم و……
    زندگی کردیم و زندگی در دنیای سالمندی خوبی داریم
    از خدا می خوام دوران سالمندی خوبی همراه باسلامتی و شادی برای رقم بزند
    آمین🙏
    دوست شما اقدس جمالی وهمسر عزیم عبدالر ضا هاشمی💐

    مواردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا